ابهام در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در عربستان/توکیو تایید نکرد

ابهام در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در عربستان/توکیو تایید نکرد

پکن - ایرنا - به رغم اعلام یک رسانه ژاپنی مبنی بر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در عربستان با همکاری ژاپن، دولت توکیو هنوز حاضر به تایید گزارش های مربوط به این همکاری نشده است.


به گزارش ایرنا، اخبار مربوط به ایجاد این منطقه اقتصادی امروز (دوشنبه) توسط خبرگزاری کیودو منتشر شد و این خبرگزاری از توافق صورت گرفته میان «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن و «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پاشاه عربستان سعودی در این خصوص خبر داده بود.
اما «یوشیهیدا سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران در توکیو گفت که با عربستان در باره توسعه روابط و همکاری ها گفت وگوهایی صورت گرفته اما نمی تواند مساله ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در عربستان با همکاری توکیو را تایید کند.
وی در عین حال گفت که هدف اصلی ژاپن این است که برای توسعه اقتصادی به کل منطقه خاورمیانه کمک کند و با کشورهای منطقه در این زمینه همکاری نزدیک تری داشته باشد.
سخنگوی دولت ژاپن بر اساس گزارش «ژاپن تودی»، تصریح کرد که طرفین در باره راهبرد عربستان در باره نگاه سعودی در خصوص اجرای برنامه اقتصادی سال ۲۰۳۰ میلادی و مشارکت توکیو در آن در حال گفت و گو هستند.
از سوی دیگر گزارش ها حاکی است که پادشاه عربستان امروز همچنین در ژاپن با فومیو کیشدا وزیر خارجه این کشور گفت و گوهایی در باره تبادلات و همکاری های اقتصادی دو کشور داشته است.
گزارش ها همچنین حاکیست که دو طرف در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت وگوهایی داشته اند.
پیشتر گزارش شده بود که مقام های دو کشور از جمله پادشاه عربستان و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن امروز در باره همکاری در بخش انرژی و مسایل خاورمیانه و مبارزه با تروریسم نیز گفت وگو می کنند.
توکیو در نظر دارد به برنامه فروش سهام شرکت بزرگ نفتی آرامکو عربستان در بازار سهام و اوراق بهادار کمک کند و یک شرکت مخابراتی و «سافت بانک» ژاپن و شرکت های ذی ربط عربستان هم در حال توافق بر سر ایجاد یک صندوق مشترک سرمایه گذاری برای فناوری ارتباطات به ارزش ۲۵ میلیارد دلار هستند.
ارزش تبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که بیشترین بخش آن واردات نفت و گاز از عربستان بود و سهم صادرات ژاپن به آن کشور چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار عنوان شده است.
بر اساس آمارهای بانک جهانی، ژاپن چهارمین شریک وارداتی مهم عربستان به شمار می رود و عربستان بزرگترین تامین کننده نفت ژاپن است. ریاض هم اکنون 33.5 درصد نفت مورد نیاز توکیو را تامین می کند.
«ملک سلمان بن عبدالعزیز» در حالی شب گذشته (به وقت محلی) در راس یک هیات اقتصادی بلندپایه و به همراه بیش از یکهزار نفر از جمله چند وزیر کابینه و شماری از شاهزادگان و رییسان شرکت های بزرگ وارد توکیو شده که در خلال ۴۶ سال گذشته هیچ پادشاهی از این کشور به ژاپن سفر نکرده است.
پیش از این «ملک فیصل» پادشاه پیشین عربستان در سال 1971 میلادی سفری به توکیو داشت.

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics