به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
آمریکا در سوریه به دنبال چیست؟
آمریکا در سوریه به دنبال چیست؟
حمله آمریکا به سوریه را می توان در راستای استراتژی دوم آمریکا یعنی تشدید درگیری ها و جنگ فرسایشی دانست. وجود بحران در سوریه یعنی درگیر کردن بازیگران مخالف آمریکا همچون روسیه و ایران در این بحران است.
اختصاصی طنین؛آمریکا به بهانه حمله شیمیایی اخیر در ادلب به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص حمله کرد. دونالد ترامپ در خصوص این حمله اعلام کرد: «من دستور حمله نظامی محدود به پایگاه هوایی را صادر کردم که حملات شیمیایی در سوریه از آنجا شروع شده است. وی گفت: جلوگیری از گسترش و به کارگیری تسلیحات شیمیایی به نفع امنیت ملی آمریکا است.« کشورهای هم پیمان آمریکا نیز همچون عربستان،انگلیس،فرانسه و رژیم صهیونیستی نیز از این حملات حمایت کردند. اما ایران و روسیه با این حملات به شدت مخالفت کردند و این عمل آمریکا را مصداق بارز تجاوز به حاکمیت یک کشور دانستند. آمریکا طی روزهای گذشته همواره به دنبال محرکی برای دخالت در سوریه بود که بهانه حمله شیمیایی اخیر تحریک واشنگتن را در پی داشت. لذا به طور مبسوط باید به این سوال پرداخت که سیاست های آمریکا در سوریه جیست؟ در راستای سیاست های آمریکا در سوریه، حمله موشکی اخیر در چه راستایی بوده است؟
برنامه های آمریکا برای سوریه
واشنگتن در جهت رسیدن به اهداف فوق، به طور کلی سه گام و برنامه مهم را از ابتدای بحران سوریه در پیش گرفته است:
الف)برکناری بشار اسد: از ابتدای بحران سوریه، غرب همواره بر برکناری بشار اسد تاکید کرده است. به اذعان آمریکایی ها تا زمانی که بشار اسد در منصب قدرت قرار دارد، وضعیت سوریه تغییر چندانی نخواهد کرد و سوریه کنونی همانند قبل از سال 2011 بلکه با رویکرد و گرایش شدیتری نسبت به مقاومت خواهد بود. " بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود" (رییس سابق اطلاعات عربستان) در این زمینه گفته بود: ما به دنبال سرنگون کردن "بشار اسد" هستیم، حتی اگر این کار به قیمت ویرانی کل سوریه تمام شود.
علاوه بر دلیل اصلی دشمنی غرب با بشار اسد به دلیل هم پیمانی با جمهوری اسلامی ایران و حزب الله، اهداف دیگر نیز مدنظر غرب از برکناری بشار اسد وجود دارد. "رابرت اف کندی"، وکیل آمریکایی و برادرزاده "جان اف کندی"، رئیس جمهور اسبق آمریکا در این باره عنوان داشت: آمریکا پس از آنکه اسد از پروژه احداث خط لوله گاز دولت قطر حمایت نکرد، تصمیم به برکناری وی گرفت. وی ادامه داد: «این پروژه 10 میلیارد دلاری نخستین بار در سال 2000 مطرح شد و سرویس اطلاعاتی آمریکا (سیا) این طرح را پیگیری کرد تا آنکه 9 سال بعد "اسد" اعلام کرد که از طرح خط لوله که به موجب آن قطر می توانست از طریق پایانههای ترکیه، مستقیما به بازارهای انرژی اروپا دسترسی داشته باشد حمایت نمی کند. کندی افزود : این خط لوله همچنین به عربستان سعودی امکان می داد نفوذ بیشتری را در منطقه علیه ایران اعمال کند». بنابراین بشار اسد به عنوان فردی که در همه زمینه های سیاسی، نظامی و اقتصادی پشتیبان محور مقاومت وضدیت با محورغربی- عربی است، شناخته می شود و غرب نیز به دنبال الگویی شبیه به مصر برای سوریه است که فردی با گرایش های ناسیونالیستی و معاند با بحث اسلام گرایی و در عین حال وابسته به غرب به قدرت برسد.
ب)تشدید درگیری و جنگ فرسایشی در سوریه: برنامه دوم امریکا بعد از عدم به نتیجه رسیدن گام اول، هجمه سنگین و بی سابقه علیه دولت سوریه از طریق گروه های تروریستی مختلف با استفاده از حمایت های کشورهای عربی منطقه همچون عربستان و قطر بود. در این جهت نزدیک به 80 هزار نفر تروریست از 96 کشور جهان وارد جنگ سوریه شده اند.
اکنون سوال مهم این است که چرا آمریکا برنامه فرسایش سوریه را دنبال می کند؟ جنگ فرسایشی به این دلیل است که اولاً آمریکا خواهان اتمام جنگ در مقطع فعلی نیست و نمی خواهد که هیچ کدام از بازیگران درگیر در جنگ سوریه توازن نسبی کسب کنند و یا پیروز شوند و دوم هم غرب به دنبال تخریب زیرساخت های اقتصادی سوریه است. تا قبل از شروع بحران سوریه، در استان حلب نزدیک به 3000 هزار کارخانه وجود داشت که بعد از بحران، این کارخانه ها اکثراً یا تخریب یا از کار افتاده شدند. در صورت عدم بحران در سوریه یکی از احتمالاتی که وجود داشت این بود که استان حلب به عنوان منطقه اقتصادی شامات شناخته شود.
بخش دوم در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics