محمد بن سلمان برای نجات عربستان به امریکا رفت. سفر با محوریت ایران و اصلاحات اقتصادی

محمد بن سلمان براي نجات عربستان به امريكا رفت
سفر با محوريت ايران و اصلاحات اقتصادي

ميثم سليمانی/ جانشين وليعهد عربستان، محمد بن سلمان كه مسووليت اصلاحات اقتصادي اين كشور را عملا بر عهده دارد، روز گذشته به واشنگتن سفر كرد تا با دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري اين كشور ديدار و گفت‌وگو كنند. انتظار مي‌رود در اين سفر دو طرف اولويت‌هاي اصلي گفت‌وگو‌هاي خود را در چارچوب سرمايه‌گذاري مشترك در عربستان و امريكا طرح‌ريزي كنند. اين نخستين نشست ترامپ پس از به قدرت رسيدن در بيستم ژانويه 2017 با شاهزاده قدرتمند سعودي در امريكاست كه تلاش مي‌كند با شيوه‌هاي جديد سرمايه‌گذاري اقتصاد رو به زوال عربستان را از ورطه سقوط نجات دهد و با توجه به كاهش درآمد فروش نفت خام اين كشور سعي دارد تنوع درآمدي را نيز در اين كشور افزايش دهد. بر اساس طرحي كه محمد بن سلمان آن را دنبال مي‌كند قصد دارد تا بخش خصوصي را در اين كشور فعال‌تر كند و در راستاي كارآمدتر كردن كشورهاي دولتي گام‌بردارد. همچنين رياض قصد دارد تا با عرضه پنج درصد از سهام غول بزرگ نفتي جهان يعني آرامكو بزرگ‌ترين عرضه اوليه عمومي سهام در جهان را انجام دهد. در حال حاضر عربستان سعودي با كسري بودجه رو‌به‌رشدي مواجه است كه بر اثر سقوط قيمت نفت در طول سال‌هاي اخير به وجود آمده است. از همين رو عربستان قصد دارد براي جبران اين كسري بودجه سياست‌هاي رياضتي را در اين كشور پياده كند. با اين وجود برخي منابع صنعتي در عربستان سعودي اعلام كردند كه محمدبن سلمان وعده داده تا پروژه‌هاي بزرگ توسعه‌اي را در اين كشور راه‌اندازي كند تا بتوانند از آثار كسري بودجه در اين كشور بكاهند. در بيانيه‌اي كه دربار سلطنتي سعودي ارايه داده است، مذاكرات ميان محمد بن سلمان جانشين وليعهد و وزير دفاع عربستان سعودي با دونالد ترامپ و ديگر مقامات بلند پايه امريكايي در چارچوب برنامه اصلاحات اقتصادي قرار دارد و انتظار مي‌رود بحث در خصوص تقويت روابط دو جانبه و بررسي مسائل منطقه‌اي مورد علاقه دو طرف در دستور كار اين گفت‌وگوها قرار گيرد. در اين بيانيه تاكيد شده است كه ديدارها از روز پنجشنبه آغاز مي‌شود اما جزييات بيشتري از سوي دربار سلطنتي ارايه نشده است...
http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=70700

@irgeopolitics