به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
داستان ساختمان
داستان ساختمان
@karimipour_k
✅شر شُر آب و فاضلاب از سقف و در و دیوار رو به پایین جاری بود، و مردمی که در طبقات پایین این ساختمان چند طبقه بودند، شب و روز کارشان جمع و جور کردن بود. با قدک و کاسه و لگن و هرچی دم دستشان بود، پیاپی در حال تمیز کردن بودند؛ ولی مگر تمام می شد!!! ساختمان بلند مرتبه و استواری بود، همه می گفتند، مستحکم ترین پی دنیا را داراست،پس مساله و مشکل چه بود؟ساکنین هر طبقه ی از این ساختمان پاسخ ها و رویکردهای متفاوتی در باره ی کارکرد نادرست سیستم برق و آب و... آن داشتند.
✅ پایین نشینان که اصلا به این پرسش ها نمی اندیشیدتد؛ یعنی به کلی از بس شبانه روز در پی جمع و جور بودند، فراغتی برای اندیشیدن در این باره را نداشتند.زیرا بیشتر آب و فاضلاب طبقات بالاتر بر سر آن ها می ریخت. طبقات میانی هم گرفتاری های پر شماری داشتند،آن ها می دانستند که این ریزش ها از ترکیدگی ها و اتصال های شبکه و سیستم طبقات بالا است، ولی شمار اندکی از آن ها جسارت طرح کردن ایده خود را داشتند.برخی از آنها هم مقصر را همین پایین نشینان دانسته و باورشان این بود که تا طبقات پایین به این آگاهی نرسند که مشکل چیست،هیچ بهبودی حاصل نخواهد شد.
✅ مدیران ساختمان هم که در بالاترین طبقات جای داشتند، خود به چند دسته تقسیم شده بودند: گرچه همه ی آن ها می دانستند مشکل از بالا است، ولی هر کدام ایده ی متفاوتی ارایه می داد شماری پیاپی به ساکنین وعده می دادند که بزودی همه چیز روبراه می شود. گروهی دیگر می گفتند، در اثر صبر نوبت ظفرآید؛ کسان دیگری همه یا بیشتر بدبختی یا ضعف سیستم ساختمان را به دشمنان دور و نزدیک و همسایگان نسبت می دادند.
گرچه آن ها دستکم در فضاهای همگانی با بقیه مشترکند، ولی کمتر با اوضاع و احوال این سازه را لمس و وجدان کرده،یا بیاد می آورند.
✅البته کسان دیگری با اندیشه های بسار متفاوت هم ساکن ساختمانند. گروهی با تاثیر پذیری از همسایگان، باورمندند که هرطبقه می تواند و بایدمدیریت جداگانه داشته باشد؛ حتی برخی می گویند همه یا بخش هایی از این سازه کهن برای پیشرفت باید به همسایگان سپرده شود و قس علیهذا.
✅اندکی هم که پی برده اند که نشتی ها از بالا است و گستاخی کرده و مدیریت را خطاب قرار می دهند، سخت گرفتارند؛ زیرا هر وقت برای اعتراض قصد رفتن به بالا را دارند، دستگیر و به زیر همکف منتقل می شوند؛ یا تحت انواع فشارها قرار می گیرند. به همین دلیل هم بسیاری از آن ها گروه گروه رو به کوچیدن نهاده و به ساختمان های دور و نزدیک پناه آورده اند.
البته مدیران هم تا توانسته اند با تبلیغ و ترغیب و دستیازی به هر وسیله ای،گروهی از ساکنین را با خود همراه ساخته وبه هنگام لزوم در هر جا از آن ها بهره برداری می کنند؛ با همه این ها، به رغم ستوار و پابرجا بودن سازه ها،مردم همچنان و بی وفقه برای تداوم زندگی و بقای ساختمان پدری، با سختی پابرجا ایستاده اند.
✅ شود آیا که مدیران برای مدتی به جای استفاده از بالابر های ویژه از راه پله های عمومی پایین آمده و ریزش های پیاپی سازه و خانه خود را ببینند؟ شود آیا زیر همکف را تغییر کاربری داده و آن را به کتابخانه و تئاتر و باغ و...تبدیل نمایند؟ شود آیا که جلوی نشتی ها و اتصال های زندگی شکن از بالا را بگیرند؟ شود آیا که روزی این سازه در میان سازه های دور و نزدیک فخرآفرین شود؟ شود آیا که...
addres:@karimipour_k
id:@karimi_pour
ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics