به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
«جنگ ارزی» و «جنگ نظامی» بعد از «جنگ تجاری»
«جنگ ارزی» و «جنگ نظامی» بعد از «جنگ تجاری»
جیمز ریکاردز، حقوقدان و اقتصاددان آمریکایی در مقالهای که در وبگاه تحلیلی «دیلی رکونینگ» به چاپ رسیده است میگوید پس از «جنگ تجاری» باید منتظر «جنگ ارزی» باشیم و بعد از آن «جنگ نظامی». به گفته این تحلیلگر آمریکایی این همان چیزی بود که در دهه ۱۹۳۰ میلادی اتفاق افتاد و انتظار میرود مجدد در زمان کنونی تکرار شود. در آن زمان «جنگارزی» زمانی آغاز شد که کشورها از سطح بدهی بالا و رشد اقتصادی ناکافی رنج میبردند. در اینباره کشورها به منظور تقویت صادرات و افزایش تورم واردات خود، سعی در کاهش ارزش پول ملی خود و ربودن رشد اقتصادی از سایر اقتصادها کردند. به عقیده ریکارد، «جنگ ارزی» فعلی از ژانویه ۲۰۱۰ آغاز شده است.
مشکلی که در رابطه با «جنگ ارزی» وجود دارد این است که مزیتهای این جنگ موقتی است و با تلافی سایر طرفها اثرات آن به سرعت محو میشود. نرخ ارز میان کشورها در نهایت به وضعیت اولیه بازمیگردد، با این تفاوت که «جنگ ارزی» نااطمینانیهایی را به ارمغان آورده است. در واقع دستکاری ارزی نه تنها موجب بهبود رفاه جهانی نخواهد شد، بلکه وضعیت اقتصاد جهانی را وخیمتر خواهد کرد. در این مرحله اقتصادها به واقعیتهای تلخ «جنگ ارزی» پی میبرند و مجدد به جبهه «جنگ تجاری» باز میگردند. در واقع زمانی که کشورها متوجه عدم کارآیی «جنگ ارزی» میشوند، با افزایش تعرفه و موانع تجاری به «جنگ تجاری» روی میآورند. اما مشکل اینجاست به همان دلایلی که «جنگ ارزی» کارآیی ندارد (همانند تلافی سایر طرفها)، «جنگتجاری» نیز بیفایده است. گرچه «جنگتجاری» کنونی از ژانویه ۲۰۱۸ آغاز شده است، اما این به معنای پایان یافتن «جنگ ارزی» نیست. با توجه به اینکه «جنگ تجاری» و «جنگ ارزی» مرتبطاند، باید انتظار داشت تنشها در این دو حوزه سایهبهسایه هم ادامه یابد. اگر آمریکا تعرفه واردات کالاهای چینی را افزایش دهد (که این کار را کرده است)، چین میتواند به دو روش پاسخ دهد: اول، افزایش تعرفه واردات کالاهای آمریکایی (که انجام داده است) و دوم، کاهش ارزش پول ملی خود برای جبران افزایش تعرفهها توسط دولت آمریکا. گرچه ممکن است افراد یا گروههایی از این تنشهای تجاری منتفع شوند، اما در نهایت کل اقتصاد جهان بازنده خواهد بود. به ادعای ریکاردز، پیش از آنکه بخواهیم راهحلی برای آن بیابیم، «جنگ تجاری کنونی» به سرعت فراگیر و اقتصاد جهانی صدمات جبرانناپذیری را متحمل خواهد شد. در اینباره تنها امید ما این است که تاریخ تکرار نشود و «جنگ تجاری و ارزی» در نهایت به «جنگ جهانی سوم» منجر نشود، چراکه نتیجه تنشهای تجاری و ارزی دهه ۱۹۳۰، وقوع «جنگ جهانی دوم» بود.
ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics