🔺 ونزوئلا چرا ونزوئلا شد؟

🔺 ونزوئلا چرا ونزوئلا شد؟

✍️ چون سیاست‌گذاران این کشور از دهه ۹۰ به بعد به لطف درآمدهای نفتی تلاش کردند مردم را به خوشبختی و رفاه برسانند. اما وقتی قیمت نفت پایین آمد و نشئگی دلارهای نفتی پرید به‌جای تصحیح مسیر، همانند دوران قیمت بالای نفت خرج کردند.

✍️ بخشی از این دلیل را می‌توان در تغییر سبک زندگی مردم ونزوئلا توضیح داد. وقتی مردم به دریافت ارزان کالا و خدمات عادت کرده باشند هر گونه تغییر و تعدیلی می‌تواند زمینه‌ساز اعتراض شود.

✍️ ایجاد نارضایتی می‌توانست فرصت را به احزاب رقیب بدهد و دولت را از اریکه قدرت به پایین بکشد. به همین دلیل دولت وقت با هدف مقابله با رقبای سیاسی و از دست ندادن آرای عمومی سه کار انجام داد:

✍️ نرخ ارز را تثبیت کرد که این اقدام در شرایطی که انتظارات تورمی بالا بود موجب از دست رفتن بخش زیادی از ذخایر ارزی ونزوئلا شد.

✍️ یارانه برخی کالا‌ها را افزایش داد و تن به اصلاحات قیمتی نداد.

✍️ با چاپ پول تلاش کرد کماکان مردم را راضی نگه دارد و در مقابل با افزایش سیاست‌های کنترلی، نقض حقوق مالکیت و برخورد با تولید‌کنندگان، اجازه افزایش بیشتر قیمت‌ها را ندهد.

✍️ اما این سیاست‌ها ریشه بحران امروز ونزوئلا شدند. انگیزه‌های تولیدی بیش از گذشته تخریب شد و اعطای یارانه و ارزان‌فروشی، زمینه‌ساز فسادهای گسترده شد.

✍️ اقتصاد ایران با اقتصاد ونزوئلا تفاوت دارد؛ اما به جهت آینده‌نگری، درس سیاست‌گذاری اقتصادی از آن ضروری است.

✍️ معمولا در زمان افزایش چالش‌های اقتصادی، دولت‌ها با هدف جلب رضایت، تن به سیاست‌هایی می‌دهند که هدفش افزایش رفاه است.

✍️ حال آنکه این سیاست‌ها نه‌تنها جواب نداده، بلکه زمینه‌ساز تشدید مسائل شده است. بنابراین وضعیت کنونی اقتصاد ایران و تشدید تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند جوازی برای سیاست‌گذار اقتصادی باشد که همان راهی را برود که دیگران رفته‌اند و نتیجه آن معلوم است.

✍️ یک اقتصاددان می‌گوید: وضعیت اقتصاد ونزوئلا به سایر اقتصادها خیلی دور و خیلی نزدیک است. جهت آن را سیاست‌گذار اقتصادی می‌تواند تعیین کند.

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics