به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
«تاشکند» به هیچ بلوک نظامی وارد نخواهد شد..۱۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۸
«تاشکند» به هیچ بلوک نظامی وارد نخواهد شد
19 آذر 1395 ساعت 14:18
وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: عدم ورود به هیچ یک از بلوکهای نظامی و سیاسی و جلوگیری از استقرار پایگاههای نظامی کشورهای دیگر در خاک این کشور همچنان سیاست «تاشکند» میباشد.
ایراس: «عبد العزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان در نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در هامبورگ آلمان گفت: «تاشکند» همچنان سیاست عدم ملحق شدن به هیچ سازمان و بلوک نظامی خود را ادامه خواهد داد.
کاملاف در این زمینه با بیان اینکه ازبکستان به انتخاب اصولی خود پایبند است و به هیچ سازمان و ائتلاف های سیاسی و نظامی نخواهد پیوست، افزود: تاشکند همچنین در این کشور اجازه حضور پایگاه نظامی خارجی را نخواهد داد و از اعزام نیروی نظامی به کشورهای خارجی نیز خودداری خواهد کرد.
به گفته این مسئول وزارت خارجه ازبکستان، تامین صلح و ثبات در آسیای مرکزی و تبدیل این منطقه به یک حوزه توسعه پایدار با وجود ناامنی در افغانستان همجوار در اولویت اصلی سیاست خارجی این کشور قرار دارد.
سخنان این مقام عالی رتبه ازبکستان در حالی است که این کشور تا سال 2002 یکی از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی بود.
سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992 و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد. این کشورها در سال 2002 تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند.
پس از مرگ «اسلام کریماف» رئیس جمهور سابق ازبکستان کارشناسان روس ابراز امیدواری کردند این کشور ممکن است به اتحادیه گمرکی و یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد شود.
به نظر میرسد که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ازبکستان و به سر قدرت آمدن «شوکت میرضیایف» در بخشی از سیاست های خارجی این کشور در رابطه با کشورهای منطقه تغییرات به وجود آید.
منبع : ایراس
@irgeopolitics