⭕️ «شعیب بهمن» در نشست کارشناسی «کنوانسیون خزر: گسترش همکاریهای خزری»:

⭕️ "شعيب بهمن" در نشست کارشناسی «کنوانسیون خزر: گسترش همکاریهای خزری»:

🔺با امضای کنوانسیون خزر، ما حداقل ۵ موضوع را نادیده گرفته‎‌ایم. نخست آن که همیشه ما در تمام مذاکرات قبلی به قراردادهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ اشاره می کردیم و اشاره به این قرارداد می توانست بر حق حاکمیت تاریخی ایران بر دریای خزر صحه گذارد، اما در این کنوانسیون به قراردادهای قبلی اشاره نشده است.

🔺دوم آن که امضای این کنوانسیون به این معناست که ایران در عمل قراردادهایی را که قبلا چهار کشور شمالی در مورد تقسیم دریای خزر به امضا رسانده بودند، مورد پذیرش قرار داده‌ است، هرچند تا پیش از این ما توافقات کشورهای شمالی دریای خزر را رد کرده بودیم.

🔺سوم آن که در کنوانسیون سهم ۲۰ درصدی ایران نادیده گرفته شده و با پذیرش برخی اصول، در عمل حقوق دریاها را در مورد دریای خزر تائید کرده‌ایم، در حالی که دریای خزر دریاچه است و حقوق متفاوت از دریاها بر آن اعمال می‌شود.

🔺چهارم آن که اگرچه پیش از این بهره برداری مشترک از حوزه نفتی البرز را با مشارکت جمهوری آذربایجان رد می‌کردیم، اما در این کنوانسیون تقسیم ۵۰-۵۰ حوزه نفتی البرز با جمهوری آذربایجان را تائید کرده‌ایم.

🔺پنجم آن که در این کنوانسیون ما عبور خط لوله و انتقال انرژی از دریای خزر را پذیرفته‌ایم در حالی که عبور خط لوله از جمله میان ترکمنستان و آذربایجان می‌توانست از خاک ایران انجام شود و لذا این فرصت برای ایران از دست رفته است و از طرف دیگر پذیرش عبور خط لوله از دریای خزر خطرات زیست محیطی به همراه خواهد داشت.

🔺از آن جا که قسمت عمیق دریای خزر در طرف ایران است، لذا ما سهم چندان زیادی از آب‌های داخلی نخواهیم داشت و سهم ما بسیار کم خواهد شد. کل انحصار ما بر اساس این کنوانسیون ۲۵ مایل خواهد بود یعنی چیزی حدود ۴۷ کیلومتر چون عمق دریای خزر در طرف ایران زیاد است و لذا خط مبدا ما خیلی از ساحل فاصله نخواهد داشت. از سوی دیگر ما باید نگاه بلندمدتی داشته باشیم و در صورت برهم خوردن روابط کشورهای حاشیه خزر، امکان حضور این کشورها تا ۴۷ کیلومتری مرز ایران وجود خواهد داشت که این تهدید امنیتی برای ما به همراه خواهد آورد.

🔺همچنین اگر چه کنوانسیون حضور کشتی‌های خارجی در دریای خزر را ممنوع اعلام کرده، اما نگفته است که در صورتی که این اتفاق بیافتد و کشتی‌های خارجی حضور داشته باشند، چه باید کرد. لذا کنوانسیون فعلی دریای خزر در این ارتباط ساکت است. در نهایت این که کنواسیون فقط در مورد سطح است و تکلیف دیگر جاها از جمله بستر و زیر بستر دریا مشخص نیست و همین عیب بزرگ کنوانسیون می‌باشد.

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics