به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
روسیه بیشتر از این برای ادلب صبر نخواهد کرد.. رائد جبر.. الشرق الاوسط (انگلستان)
روسیه بیشتر از این برای ادلب صبر نخواهد کرد
رائد جبر
الشرق الاوسط (انگلستان)
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد کشورش در خصوص اوضاع کنونی در ادلب «تا ابد صبر نخواهد کرد». این سخن او اشاره ای به ترکیه بود که ضرورت شتاب در عملیات جداسازی گروه های مخالف میانهرو و تروریست ها را نشان می داد.
وزیر امور خارجه روسیه گفت «نقض مستمر رژیم آتش بس در ادلب به مدت بیش از دو ماه ادامه داشته است و مواضع ارتش سوریه از این منطقه بمباران می شود و تروریست ها دست به حملاتی گسترده تر از این منطقه زده اند». وی افزود، تعداد پهپاد از این منطقه به سمت پایگاه نظامی روسیه در حمیمیم به پرواز درآمده اند و طی این مدت بیش از ٥٠ هواپیما سرنگون شده است.
لاوروف افزود، تا ابد نمیتوان در برابر چنین شرایطی صبر کرد و هم اکنون با دولت سوریه و ترکیه و ایران برای پایان دادن به این اوضاع به شکلی که غیرنظامیان به خطر نیفتند در تماس هستیم.
این سخن لاوروف به نشست سه جانبه سران در تهران اشاره داشت که هدف آن دستیابی به دیدگاهی مشترک بین روسیه و ترکیه و ایران برای پایان دادن به اوضاع کنونی در ادلب است. ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه که هفته گذشته به مسکو سفر کرد گفت اجلاس سه جانبه سران روسیه، ترکیه و ایران که روز جمعه آینده در تهران برگزار خواهد شد بر موضوع «آزادسازی ادلب» تمرکز خواهد داشت.
رسانه های روسیه سناریوهایی برای عملیات محدود با هدف ایجاد کمربند امنیتی عریض از جسرالشغور در شمال تا شهرک الطامنه در جنوب استان ادلب مطرح کردند به طوری که استان لاذقیه از حملات موشکی و پهپادها در امان بماند. همچنین کارشناسان نظامی به یک روزنامه روسی گفتند روسیه و ترکیه بر سر اجرای عملیات نظامی محدود علیه مخالفان تندرو به توافق رسیده اند بدون آن که شامل نیروهای مخالف سوری مورد حمایت ترکیه شود. همچنین مسکو و آنکارا توافق کردند یگان های پلیس نظامی روسیه با همکاری نیروهای ارتش سوریه در پست های بازرسی در منطقه مستقر شوند و در مقابل، عملیات نظامی گسترده در ادلب صورت نگیرد و نیروهای ارتش سوریه وارد شهر ادلب نشوند.
در شرایطی که اختلافات بین روسیه و ترکیه بر سر ادلب کمتر از گذشته شده است، رسانه های روسی از افزایش شکاف بین مسکو و تهران بر سر سوریه خبر می دهند. یک کارشناس نظامی روس گفت «تهران دیگر نیازی به روسیه در سوریه ندارد و در حال تقویت حضور و منافع خود به شکل انفرادی است». وی گفت پیام تحرکات اخیر ایران در سوریه این است که مسکو باید به منافع ایران در این کشور احترام بگذارد تا ائتلاف دوکشور پابرجا بماند. به عقیده این کارشناس، ایرانی ها از این که منافع خاص آنها در سوریه برای موفقیت روسیه فدا شده است ناخرسند هستند و این مسئله در سفر وزیر دفاع ایران به دمشق آشکار شد که نه تنها توافقنامه ای درباره همکاری نظامی با سوریه امضا کرد بلکه این توافقنامه پیوستی محرمانه داشت که شامل کمک به سوریه برای دفاع از خود در برابر حملات آمریکا و اسرائیل به تاسیساتش می شود.
در میان گزارش هایی که از افزایش شکاف بین تهران و مسکو در سوریه حکایت دارد، خبرنگاران نظامی روس در سوریه گزارش دادند تهران در حال احداث پایگاه نظامی جدید با کمک و حمایت مسکو در سوریه است. به عقیده یک کارشناس روابط روسیه و ایران، انتشار این خبرهای ضد و نقیض نشان می دهد مسکو هنوز به جمع بندی نهایی درباره آینده روابط خود با ایران در سوریه دست نیافته است.
مترجم: اکبر زارع زاده
ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics