📌نگذاریم بازارهای صادراتی برق به دست دیگران بیافتد.. عباس علی آبادی مدیر عامل مپنا:

📌نگذاریم بازارهای صادراتی برق به دست دیگران بیافتد

عباس علی آبادی مدیر عامل مپنا :
🔹 حدود ٢٠ هزار مگاوات برق با سوخت گازوئیل و زغال سنگ در منطقه ما تولید می شود که ما می توانیم همه این نیاز را با سوخت نسبتا پاک گازی تولید و تامین کنیم.
🔹 امروز با همسایگان مبادلات برق داریم و باید این مبادلات را افزایش دهیم؛ مطلقا نباید بگذاریم این بازار به دست دیگران بیافتد؛ این خطای بزرگی است؛ باید این را حفظ کنیم.
🔹 با توجه به افزایش مصرف برق در روزهای گرم تابستان، صادرات برق کشور به عراق در هفته های گذشته به صفر رسید که این امر، واکنش عراق به عنوان یکی از واردکنندگان برق از ایران را به دنبال داشت.
🔹رسانه های عراقی نقل کردند که «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور، به «قاسم الفهداوی» وزیر برق عراق دستور داد تا برای مذاکره درباره واردات برق از عربستان راهی این کشور شود.
🔹 «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در پاسخ به این واکنش ها اعلام کرد: هر قرارداد و موافقتنامه مبادله انرژی، چارچوب ها و الزماتی دارد، از جمله اینکه کشور صادرکننده در مواقعی که خود نیاز شدیدی دارد ابتدا به تامین آن بپردازد.
🔹قطع کردن برق صادراتی به عراق طبق توافقنامه و قرارداد بوده و در شرایطی که در کشور نیازی شدید به برق داریم، اولویت با تامین نیازهای داخل کشور باشد.
🔹 «همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز هفته گذشته میزان بدهی عراق بابت واردات برق از ایران را یک میلیارد دلار اعلام کرد.

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics