⭕️ از صلح میان گربه و موش.. ✍️ مهدی الیاسی

⭕️ از صلح میان گربه و موش

✍️ مهدی الیاسی

🔺تعرضات پی در پی روسیه به مرزهای شمالی ایران موجب شد دولت قاجار از انگلستان یاری بخواهد. اما انگلیسی‌ها در اتحاد با روسیه، حاضر به یاری ایران نشد. قاجارهای مستاصل از اتحاد استعماری روسیه و انگلستان، در آن ایام به فرانسه به عنوان یک نیروی سوم نگریستند و عهدنامه دفاعی فینکنشتاین را برای یافتن متحدی تازه، به امضا رساندند. فرانسه اما به هیچ کدام از تعهدات آن عهدنامه عمل نکرد. ناپلئون عهدشکنی کرد. او با امضای قرارداد تیلسیت با الکساندر اول، امپراتور روسیه به هیچ‌کدام از تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرد.

🔺 دیدار دوشنبه شب ترامپ و پوتین اما بار دیگر توافق الکساندر اول و ناپلئون را در ذهن ناطران تداعی کرد. ترامپ و پوتین در پایان این دیدار تاکید کردند در بسیاری از موضوعات مورد اختلاف به توافق رسیده‌اند و قادر به همکاری‌های تازه هستند. اگر چه ابعاد و گستره این توافقات و همکاری‌ها تا کنون افشا نشده و به صورت قطعی مشخص نیست که ایران هم بخشی از این توافق باشد اما در ماه‌های اخیر نمونه‌هایی از تغییر رفتار روسیه در قبال ایران را شاهد هستیم.

🔺 مقامات ایرانی در ماه‌های اخیر بارها از مثلث واشنگتن، تل‌آویو، ریاض در مقابله با ایران سخن گفته‌اند اما در عمل شاهد هستیم که مسکو نیز اگر نگوییم خود بخشی از این اتحاد است اما در چند مورد مشخص به نفع این مثلث عمل کرده‌ است. ذکر چند مثال برای اثبات این ادعا لازم لازم است:

🔺 روسیه در جریان سفر پادشاه عربستان با تحویل دادن سامانه دفاع موشکی S400 به عربستان موافقت کرد. این در حالی است که بیش از یک دهه است که تحویل سامانه موشکی S300 به ایران را به تاخیر انداخته است.

🔺 در ماه‌های گذشته اسراییل بارها مراکز نظامی ایران در سوریه را بمباران کرده است. این اقدام اسراییل با چراغ سبز روسیه همراه بود. اصلی‌ترین و گسترده‌ترین بمباران مراکز نظامی ایران در سوریه، زمانی رخ داد که نتانیاهو در مسکو مهمان پوتین بود.

🔺 مهم‌ترین اقدام تحریمی آمریکا علیه ایران، تحریم نفت ایران است. ایران در حالی برای دور زدن این تحریم‌ها به روسیه امید بسته است که روسیه در ماه‌های اخیر بیشترین تمایل را برای افزایش تولید نفت به قصد جبران کاهش عرضه نفت ایران، از خود نشان داده است. در حال حاضر روسیه و عربستان به دو متحد اصلی در میان کشورهای اوپک و غیراوپک تبدیل شده‌اند به نحوی که در نشست ماه پیش اوپک در وین، خالد فالح، وزیر نفت عربستان و نواک، وزیر انرژی روسیه سوار بر یک ماشین از هتل به محل نشست اوپک آمدند تا اتحاد خود را به رخ کشیده باشند. دوشنبه همین هفته نیز عربستان به عنوان ناظر اجرای سهمیه بندی توافق اوپک و غیر اوپک، مجوز افزایش تولید را صادر کرد که با استفبال روسیه مواجه شد. معنی این رویکرد این است که روسیه در تحقق حساس‌ترین و اصلی‌ترین بخش تحریم ایران، یعنی تحریم نفتی، پا به پای مثلث واشنگتن، تل‌آویو، ریاض در حال همراهی است.

🔺 موارد فوق‌الذکر به اندازه کافی گویا به نظر می‌رسد. البته نمی‌توان رفتار روسیه را محل اشکال دانست چون بر اساس منافعش عمل می‌کند. آنچه می تواند مورد نقد و محل اشکال باشد رفتار ایران در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است که کماکان بر اساس معیارهای ایدئوژیک‌های دهه‌های پیش تنظیم می‌شود و به اجرا درمی‌آید.

🔺 دیدار پوتین و ترامپ یادآور این شعر است که: از صلح میان گربه و موش / بر باد رود دکان بقال.

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics