⭕️ توضیحات کرباسچی برای نوشتن نامه در خصوص مذاکره با امریکا

⭕️ توضیحات کرباسچی برای نوشتن نامه در خصوص مذاکره با امریکا

اعتماد با غلامحسین کرباسچی - از امضاکنندگان پیشنهاد مذاکره با ترامپ - مصاحبه کرده است.

▫️ خير به معناي بن‌بست سياسي نيست زيرا در نامه اشاره شده است كه اگر امريكا تضمين دهد بدعهدي نكند و مسوولان بتوانند چنين تضميني از اين كشور اخذ كنند، بدون پيش شرط جديد مي‌توان براي حل مسائل با امريكا گفت‌وگو كرد. اين نامه مشروط بر آن است كه امريكا ديگر در قبال ايران بدعهدي نكند.

▫️ حاكميت جمع بندي‌هاي خاص خود را دارد. اين نامه به معناي تصميم‌گيري براي مذاكره مجدد با امريكا نيست بلكه يك نظر و تحليل سياسي است كه توسط يك جمع ارايه شده است.

▫️ امريكا امروز در وضعيت خوبي به ويژه در برابر كشور‌هاي اروپايي قرار ندارد و ما مي‌توانيم از اين فرصت استفاده لازم را داشته باشيم

▫️ به لحاظ بين‌المللي و سياسي ما به ژستي كه در اين نامه اشاره شده است، نياز داريم. اين ژست آن است در صورتي كه امريكا و ترامپ تضمين دهند كه ديگر بد‌عهدي رخ ندهد و اعتماد ايران را بازسازي كند، ايران حاضر به گفت‌وگو خواهد بود. اين يك ژست منفي نيست.

▫️ اين موضوعات ريز ماجرا است و ما نمي‌توانيم الان در اين باره صحبت كنيم.

▫️ شرايط فعلي به گونه‌اي نيست كسي نداند كشور با چه معضلات و مشكلاتي رو به رو است.

▫️ من با آقاي ابوالفضل بازرگان صحبتي نداشتم و نسبتي هم ندارم. برخي از امضا‌كنندگان نامه اصلا با يكديگر قرابت سياسي ندارند.

▫️ كساني كه دغدغه منافع ملي دارند همواره به دنبال گشايش يك راه جديد هستند. اين نگاه سياسي علاوه بر مطرح كردن حرف‌هاي تازه در جامعه، مي‌تواند براي نيرو‌هاي سياسي تصميم‌گير راهگشا باشد.

▫️ اين يك ديدگاه جديد و تازه نيست بلكه يك تذكر در شرايط فعلي كشور است. سياست‌مداران جديد امريكا به دنبال آن هستند كه مذاكره با ايران را به نام خود تمام كنند بنابر اين اين پيشنهاد مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد.

▫️ ديدگاه ما آن است كه اگر ايران بتواند از امريكا ضمانت گيرد كه بدعهدي رخ ندهد و گذشته را جبران كند، مي‌توان راه صحبت و مذاكره را باز كرد. در صورتي كه ما بتوانيم تضمين لازم را از امريكا بگيريم ديگر كسي نمي‌تواند تهمتي ناروا به مسوولان كشور بزند.

نقل از دیپلماسی ایرانی

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics