به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
تنها با ترامپ گفتگو کنید
تنها با ترامپ گفتگو کنید
@Karimipour_k
این جانب از دیدگاه ژئوپلیتیک فتوا می دهم که، بهترین و مناسب ترین زمان برای گفتگو با آمریکا در چهار دهه اخیر، هم اکنون و با پرزیدنت ترامپ است؛ به چند دلیل:
۱- تمرکز ترامپ تاجر پیشه بر پدیده های بازرگانی است و مسائل دیگر بر خلاف تبلیغات، کمتر در کانون تمرکزش قرار دارد. چنان که در این زمینه ها، تا جایی که به درون آمریکا بر می گردد، موفق هم بوده است.
۲- تردید نکنید ترامپ خودشیفته است؛ و علاقه مند است تا گفتگو با ج.ا. ایران را با شتاب پیش برده و پایان دهد؛ و آن را به عنوان بزرگترین پیروزی ۴۰ ساله اخیر آمریکا بشمارد. یاریگر او در این زمینه باشید، ولی میوه ها را خود بچینید.
به گمانم پس از آنکه چینی ها اطلاعات محرمانه شخصیتی ترامپ را به پیونگ یانگ رساندند، جنگ سالاران کره شمالی به نظر ناگهانی، با روی گشاده و پس از چند دهه آمادگی خود را برای گفتگو با واشنگتن اعلام کردند. چنانچه پکن به جای صدور کالاهای بنجل و حسابگری تجاری، این اطلاعات را به ایران می داد، نقش بزرگی در تصمیم سازی های مناسبات ج ا ایران با آمریکا ایفا می کرد.
۳- با امتیازاتی که ج ا ایران در برجام به ۵+۱ داد، بی گمان دیگر جای امتیاز گرفتن گسترده از تهران اندک است؛ به عبارت بهتر تهران در جریان گفتگوی دوجانبه و گستره با آمریکای تحت نظر ترامپ، دستکم ۸۵ به ۱۵ برنده خواهد بود. یعنی در قبال گرفتن ۸۵ امتیاز، حداکثر ۱۵ امتیاز را از دست خواهد داد.
۴- تمرکز استراتژیک کنونی سیستم آمریکایی، فارغ از اوباما، ترامپ و هر رئیس جمهوری دیگری، دستکم تا ۲۰۵۰ بر شرق آسیا خواهد بود. در این سیستم خاورمیانه به جز ایران نقشی استراتژیک نخواهد داشت. بنابراین داشتن مناسبات کامله الوداد با ج ا ایران، برای واشنگتن، راهبردی است.
۵- ایران تنها سرزمین تک جداره نزدیک و با صرفه پیرامونی،برای دسترسی به آسیای مرکزی و قفقاز است. دیگر کشورهای رقیب دو و سه جداره به شمار می روند. به عبارت بهتر، از طریق ایران بی واسطه ی سرزمین کشور دیگری می توان به ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، جمهوری آذربایجان و نخجوان و ارمنستان رسید. چنین امتیازی به معنای باز شدن دست آمریکا برای فروپاشاندن گام به گام دوباره روسیه و تقویت و فشار بیشتر محور جنوبی، در قبال هژمونی منطقه ای مسکو است. بنابراین ایالات متحده گرایش کاملا تمرکزی بر این نقش و جایگاه ژئوپلیتیک ایران داشته و ایجاد مناسبات دوستانه و حتی استراتژیک با ایران را در دستور کار قرار داده است.
...
۱۴- و...
بنابراین سفارش اکید من بر آغاز گفتگوی دوجانبه و مستقیم تهران-واشنگتن در روزها و هفته های پیش رو است.
@Karimipour_K
ID: @karimi_pour