به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
آمریکا از پیمان مودت ایران و ایالات متحده خارج میشود.. پیمان مودت چیست؟
آمریکا از پیمان مودت ایران و ایالات متحده خارج میشود
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور از پیمان مودت ایران و ایالات متحده که بیش از ۶۰ سال پیش امضا شده بود، خارج میشود.
آقای پومپئو گفت این تصمیمی است که ۳۹ سال (از زمان انقلاب اسلامی ایران) به تعویق افتاده بود.
پیمان مودت ایران و آمریکا مبنای شکایت ایران به دیوان بینالمللی دادگستری علیه تحریمهای تازه آمریکا بود.
ساعاتی پیش از اعلام این خبر، دیوان بینالمللی دادگستری در حکم مقدماتی خود در پرونده شکایت ایران از آمریکا، ضمن پذیرفتن بررسی این پرونده، خواهان رفع موانع صدور اقلام بشردوستانه مانند دارو و تجهیزات پزشکی به ایران از سوی آمریکا شده بود.
وزیر خارجه آمریکا گفت که ایران به دنبال آن است که تصمیم آمریکا را برای خروج از توافق هستهای (برجام) و همین طور بازگرداندن تحریمهایی که بعد از اجرای برجام رفع شده بود، به چالش بکشد.
او گفت که ایران برای این کار "در حال سوء استفاده از دیوان بینالمللی دادگستری با مقاصد تبلیغاتی و سیاسی" است.
پیمان مودت چیست؟
در متن دادخواست ایران ایالات متحده متهم شده که با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در خروج از برجام و بازگرداندن تحریمهای هستهای، ایالات متحده پیمان یا عهدنامه مودت دو کشور مورخ سال ۱۹۵۵ را نقض کرده است.
"عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دولت شاهنشاهی ایران و دول متحده آمریکا" در ٢٣ مرداد سال ۱۳۳۴ بین نمایندگان دو کشور امضا شد و همان سال به تصویب مجالس شورای ملی و سنا و بعدا به امضای شاه رسید و جنبه قانونی یافت.
این عهدنامه مبنای روابط دوستانه بین ایران و آمریکا در سالهای پیش از انقلاب اسلامی بود اما بعد از انقلاب، روابط دو کشور پس از تصرف سفارت آمریکا و گروگانگیری دیپلماتهای آمریکایی قطع شد و بعد از چهار دهه هنوز برقرار نشده است.
ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics