⭕️عراقچی در جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛

⭕️عراقچی در جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛

🔹آنچه که بعنوان رفع تحریم ها می بایست انجام شود، انجام شده و تحریم ها مطابق برجام برداشته شده است.اینکه ما چقدر از رفع تحریم ها بهره برداری کرده ایم؛ بحث دیگری است.

🔹در هر سه حوزه ای که از نظر طرف مقابل تحریم های فلج کننده تصویب شده بود در هر سه حوزه، برجام کار خود را انجام داده و تحریم ها هسته ای هر سه حوزه برداشته شده و ما به شرایط عادی برگشته ایم.
فروش نفت، پتروشیمی و سرمایه گذاری در حوزه نفتی عادی است و شروع شده و اگر جایی کندی وجود دارد برجام مانع آن نیست.پول نفت هم بازگشت دارد و در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

🔹در حوزه حمل و نقل که حدود 85 درصد تجارت کشور با کشتی انجام می شود و شدیدترین تحریم ها در این بخش اعمال شده بود، امروز تقریبا کلیه مشکلات پرچم، دسترسی به بندرها، بیمه و رفت و آمدها حل شده است.

🔹در بخش بانک و مالی وضعیت به حالت عادی برنگشته است در این زمینه برجام مقصر نیست بلکه تحریم های اولیه آمریکا وجود دارد که ما را از بهره برداری از سیستم مالی و بانکی آمریکا محروم کرده و با توجه به اینکه این سیستم بزرگ و گسترده است؛ در بسیاری از معاملات با مشکل بانکی برخورد می کنیم.

🔹برجام نقش خود را در این زمینه انجام داده ولی تبدیل ارز و مبادله آن ممکن است با مشکلاتی روبرو باشد. مثلا FATF یکی از مشکلات سر راه ما است؛ البته سیستم بانکی خودمان نیز با مشکلاتی روبرو است ولی هیچ اقدام بانکی و مالی و انجام عملیات بانکی جمهوری اسلامی با مانع روبرو نیست.

🔹ترامپ یکی از چالش های برجام است البته اگر ترامپ قبل از برجام می آمد ما دچار مشکلات جدی می شدیم؛ چون قبل از برجام اجماع بین المللی وجود داشت اما اکنون این اجماع به نفع ایران و در حمایت از برجام وجود دارد.

🔹 شرایط ما به جهت برجام شرایط بسیار خوبی در مقابله با ترامپ است و اگر برجام نبود ترامپ ابزارهای بسیاری برای مقابله با جمهوری اسلامی داشت.

🔹در حال حاضر ترامپ تحت فشارهای مختلفی از جمله عربستان سعودی و دیگران است و همه می خواهند ترامپ را علیه ایران تحریک کنند.

🔹ترامپ و تیم او سعی می کنند با گسترش ایران هراسی جلوی فعالیت های ایران بگیرند و نگذارند ایران از منافع برجام بهره مند شود.

🔹این جمله که 'ساختار تحریم هنوز حفظ شده' چه از بیرون مطرح شود و چه در داخل، گسترش ایران هراسی است و مانع همکاری بنگاه های اقتصادی با ایران می شود.

🔹اگر برجام نبود معلوم نبود که شرایط ما چگونه می شد و در حال حاضر هم باید شرایط را مدیریت کنیم.

🔹قرار نبوده که برجام خصومت آمریکا علیه ایران را بردارد بلکه قرار بود موانع بر سر راه اقتصاد ایران را بردارد که برداشته است اما خصومت آمریکا علیه ایران برداشته نشده و تا جمهوری اسلامی هست خصومت امریکا هم هست.
@irgeopolitics