۹۶/۳/۱۰

96/3/10

سفر دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا به اروپا، تغييراتي در سياست بين الملل پديد آورد که پيامدهاي آن به تدريج آشکار مي شود.
رسانه ها ي غربي در پي سفر اخير ترامپ نوشتند پس از 70 سال، نقطه عطف با اهميت و فصل جديدي از روابط ميان دو قاره آمريکا و اروپا پديدار شده است .
روزنامه اينديپندنت در اين باره نوشت: پس از سخنان روز يکشنبه صدراعظم آلمان در مونيخ در جنوب آلمان، آنگلا مرکل به عنوان قدرتمندترين رهبر اروپايي، نقشي تاريخي ايفا کرد و استقلال اروپاييان را از آمريکا و انگليس ياداور شد.
برخي رسانه‌ها سخنان آنگلا مرکل درباره سرخوردگي از واشنگتن را نشانه آغاز دوران جديد در روابط بين‌المللي ارزيابي کردند.
صدراعظم آلمان با اشاره به خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا و نيز مواضع ترامپ گفت: «ما اروپايي‌ها بايد سرنوشت‌مان را واقعا خودمان در دست بگيريم.»
ديدار سران گروه هفت به شدت تحت تاثير رفتار و موضع‌گيري‌هاي تند رئيس جمهور آمريکا قرار داشت که از سياست‌هاي اقتصادي آلمان انتقاد کرد و در مورد توافق‌نامه پاريس براي مقابله با تغييرات اقليمي انعطاف نشان نداد.
پس از اجلاس ناموفق سران هفت کشور صنعتي جهان در ايتاليا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با تأکيد بر اينکه "ديگر زمان اتکاي کامل به ديگران به سر رسيده است،" نزديکي و همبستگي بيش تر کشورهاي اروپايي با يکديگر را خواستار شد.
سپس زيگمار گابريل، وزير خارجه و معاون مرکل، با صراحت هر چه بيش تر وارد ميدان شد و نقش رهبري آمريکا به رياست جمهوري ترامپ را در نمايندگي کردن "ارزش‌هاي غربي" زير سؤال برد.
او هم‌ زمان اقدامات ترامپ را که باعث "تضعيف" غرب شده‌است، مورد انتقادهاي بي‌سابقه قرار داد و اروپا را به ايستادگي در برابر سياست‌هاي ترامپ فراخواند.
زيگمار گابريل در عين حال گفت، ناموفق بودن اجلاس گروه 7 بدترين موضوع هفته پيش نبود بلکه "متأسفانه نشانه‌اي بود از تغيير مناسبات قدرت در جهان". او پيش از هر چيز دولت ترامپ را متهم کرد که منافع ملي را بر فراز نظم جهاني قرار مي‌دهد.
گابريل همچنين نخستين سفر خارجي دونالد ترامپ در مقام رئيس جمهوري آمريکا به عربستان سعودي را نشانه‌اي فاجعه‌بار ارزيابي کرد و افزود: ترامپ در اين سفر يک قرارداد ميلياردي تسليحاتي بسته و هيچ سخني از وضع حقوق بشر در عربستان بر زبان نياورده است.
رفتار و گفتار رئيس جمهور آمريکا موجب شد آلمان و کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در آينده نقش مستقل‌تري در پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) بر عهده بگيرند.
آنگلا مرکل معتقد است با تضعيف روابط با ايالات متحده و خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، اين اتحاديه منسجم تر و قوي تر خواهد شد اما شماري از کارشناسان با اشاره به برگزيت و اختلافات شديد ميان امريکا و اروپا درباره مسائل مختلف معتقدند اين رويه به طور قطع موجب تضعيف هر دو طرف در عرصه بين الملل خواهد شد .

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics