🌹🌺〰🌹〰🌺🌹

🌹🌺〰🌹〰🌺🌹

◀️ ۶ پیشنهاد برای بهبود روابط عربستان با ایران ▶️

۱ - عربستان و ایران نیاز دارند که درک صحیح از نگرانی ‌ها و تهدیدات امنیت ملی یکدیگر داشته باشند. لازمه همکاری ایران و عربستان نیز این است که ریاض و تهران بدون هر گونه پیش‌شرطی گفت ‌و گو های دوجانبه را آغاز و همه نگرانی‌ های خود را روی میز مذاکره بگذارند.

۲ - مجمع گفت ‌‌‌و گو های ایرانی - عربی برای بهبود روابط ایران و اعراب تشکیل شود.

۳ - برای مهار تقابل فرقه ‌‌گرایی و اختلافات شیعه و سنی ، مجمع گفت ‌و گو های رهبران جهان تشیع و تسنن از جامعه الازهر مصر، جهان اهل سنت و حوزه‌های علمیه قم و نجف هر چه سریع‌تر تشکیل شود.

۴ - نشست وزرای خارجه هشت کشور حاشیه خلیج فارس شامل ایران، عراق، عربستان و سایر اعضای کشورهای حوزه خلیج فارس با قصد گفت‌وگوهای باز و صریح جهت رسیدن به تفاهمی ملموس و منصفانه برگزار شود.

۵ - طبق بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت
سازمان ملل، دبیرکل سازمان ملل موظف است گفت‌وگوهای خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تامین امنیت و ثبات منطقه را آغاز کند. این قطعنامه باید مبنای آغاز گفت‌وگوی منطقه‌ای و سازمان ملل برای تشکیل «سیستم همکاری و امنیت در خلیج فارس» شده و از تجربه اروپایی‌ها در مورد تشکیل سازمان امنیت و همکاری اروپا و اتحادیه اروپا استفاده شود.

۶ - برای تامین ثبات و امنیت پایدار در حوزه خلیج فارس ، سیستم مذکور همکاری ‌های جامع سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، امنیتی و نظامی و عاری ‌سازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی را شامل گردد.

قدرت ‌های بزرگ در منطقه می‌آیند و می‌روند اما ایران و عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌مانند و ناچارند با هم زندگی کنند. رهبران عربستان و ایران برای تحقق همکاری‌های منطقه، باید مانع گسترش خصومت شده و اجازه ندهند تخم خصومت دائمی کاشته شود. توسعه و رونق هر دو کشور و منطقه ایجاب می‌کند که کشورهای منطقه در کنار هم در سایه صلح و دوستی زندگی کنند.

منبع : خبرگزاری ایلنا

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics