در شبهه جزیره فاو چه خبر است!؟

در شبهه جزیره فاو چه خبر است!؟

عراقی‌ها با تمام توان در حال برنامه‌ریزی برای اضمحلال منطقه آزاد اروند



به گزارش خبرنگار فیدوس در حالی که کشور عراق در شرایط سخت جنگی به سر می‌برد و کشور ما شرایط ثبات و صلح را پشت سر می‌گذارد، در شرایطی که ما ظاهراً باید فرصت توسعه داشته باشیم و برتری نسبت به همسایه جنگزده خود در رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت داشته باشیم، در شبه جزیره فاو که منطقه‌ای باطلاقی در منتهی الیه جنوب شرقی عراق است، در شبهه جزیره‌ای مابین بصره، خلیج فارس و آبادان، دولت عراق به سرعت با همکاری و سرمایه‌گذاری کشورهای ایتالیا، هلند، فرانسه، آلمان و امارت در حال ساخت بزرگترین بندر کشور عراق هستند که با بهره‌برداری از آن عملاً کل موقعیت منطقه آزاد اروند و بندر خرمشهر در بخش ترانزیت، حمل و نقل دریا و صادرات از بین خواهد رفت.

اگر تجربه تاسیس و توسعه شهر بندری دبی را نیز مد نظر قرار دهیم، مشخص است که با سرعت عملکرد فعلی متولیان عراقی و کشورهای سرمایه‌گذار با بازگشت ثبات به این کشور چگونه از این منطقه علاوه بر بندری استراتژیک با 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به عنوان قطب نفتی، در دهانه اروند که راهی نو میان اروپا و خاورمیانه خواهد بود، بندری گردشگری و توریستی خواهند ساخت که برای همیشه رویای منطقه آزاد اروند را در شرایط تعلل و بی‌تجربگی مسئولان فعلی و سیاستگذاران قبلی و فعلی آن به خاک می‌سپارد.

با تکمیل بندر فاو که در حال حاضر حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، 7000 متر اسکله جهت جابه جایی کانینری، 3500 متر لنگرگاه به منظور بارگیری عمومی ایجاد خواهد شد، همچنین با ساخت موج‌شکنی 340 میلیون دلاری در این بندر شرایط برای لنگرگاه 10500 متری کشتی‌ها در منطقه فاو فراهم می‌شود، موج شکن به طول 8000 متر و در فاصله تقریبی 6 متری از ساحل در حالی ساخته میس‌شود که با لایروبی 0.4 میلیون متری اطراف شبهه جزیره فاو از سال 2012 تا کنون عملاً می‌توان گفت تمام زمینه‌ها برای حرکت بزرگ این بندر کلیدی فراهم شده است

جهت مشاهده تصاویر میزان پیشرفت عراق در پروژه فاو به لینک زیر مراجعه فرمائید:
http://feydus.ir/fa/news/31053

عضویت در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics