به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
🔗💠💠 معادن غنی و دست نخورده افغانستان؛ ارزشمندترین انگیزه ترامپ برای تداوم حضور در افغانستان است …🖌رئیس جمهور ترامپ که به دنبال بها
🔗💠💠 معادن غنی و دست نخورده افغانستان؛ ارزشمندترین انگیزه ترامپ برای تداوم حضور در افغانستان است.
🖌رئیس جمهور ترامپ که به دنبال بهانه ای است تا سربازان آمریکایی را در افغانستان حفظ کند، اینک شانس آورده است و به سراغ موهبت خدادادی افغانستان یعنی معادن غنی آن روی آورده است. همین طعمه؛ قبلا شماری از دولت های پیشین آمریکا را هم وسوسه کرده است اما دشواریهای کار؛ همه آن ها را از ادامه کار منصرف ساخته است.این وسوسه را مشاوران ترامپ و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دل رئیس جمهور آمریکا انداخته اند و یادآور شده اند که این ثروت می تواند سود سرشاری برای کمپانی های غربی داشته باشد. ترامپ موضوع ذخایر معدنی افغانستان را با اشرف غنی در میان گذاشته است و رئیس جمهور افغانستان هم وجود معادن کشورش را یک فرصت اقتصادی برای این کشور دانسته است.ترامپ تمایل چندانی به اعزام نیروی بیشتر به افغانستان ندارد، اما وجود ذخایر غنی معدنی در افغانستان می تواند توجیهی قانع کننده ای برای ادامه حضور آمریکا در افغانستان باشد.کاخ سفید با همین ایده مشغول مطالعه است تا نماینده ای را به افغانستان بفرستد تا با مسئولان معادن این کشور دیدار و گفت وگو کند. گفت وگوهایی هم با صنعت گران مواد شیمیایی انجام گرفته است تا امکان استخراج مواد معدنی نادری که در خاک کشور افغانستان وجود دارد، بررسی شود.
🖌یکی از سرمایه گذاران میلیاردر که بطور غیر رسمی به ترامپ مشاوره هایی در خصوص افغانستان ارائه می کند؛ استیفن آ. فاینبرگ است که مترصد است به طریقی از معادن افغانستان استخراج و بهره برداری کند. فاینبورگ صاحب یک شرکت مقاطعه کار نظامی است به نام "دین کورپ اینترنشنال". این شرکت می تواند کار اداره و حفظ و نگهداری از معادن افغانستان را برعهده گیرد.منتها یک مشکل بزرگ بر سر این راه وجود دارد. بعضی از غنی ترین معادن افغانستان در نواحی تحت تصرف طالبان قرار دارند.در سال ۲۰۱۰ مسئولان آمریکایی برآورد کردند که افغانستان معادنی دست نخورده به ارزش حدود سه هزار میلیارد دلار دارد. اما امروز قیمت کانی های موجود در این معادن افت کرده است و مسلما ارزش این معادن طبق برآوردهای اولیه نیست. به اعتقاد کاخ سفید قیمت گذاری امروز این معادن هزار میلیارد دلار است. از نظر کاخ سفید، افغانستان یک "کلوندایک" جنگ زده است ( کلوندایک ؛ ناحیه ای است در شمال غرب کانادا غنی از طلا).
🔷 در حقیقت آمریکا از سال ۲۰۰۶ گرفتار وسوسه بهره بردن از معادن غنی افغانستان شد.
🖌در سال ۲۰۰۶ دولت جورج بوش با یک پرواز شناسایی بر فراز آسمان افغانستان از تمامی معادن این کشور نقشه برداری کرد. در دولت باراک اوباما هم وزارت دفاع آمریکا پنتاگون یک گروه ضربت را مامور تاسیس وزارت صنعت در افغانستان کرد. اما فساد رایج دولتی در افغانستان و همچنین مشکلات امنیتی و نیز فقر زیرساختهای کشور از جمله کمبود جاده ، پل و خط آهن ؛ جلوی اجرا شدن طرح را گرفت.هیچ کدام از این موانع در طول هشت سال گذشته برطرف نشده و بلکه هم وضع بدتر شده است. مقامات سابق آمریکایی هم می گویند که این حماقت است اگر ترامپ مترصد شود از معادن افغانستان استخراج و بهره برداری کند چون این نوشدارویی است بعد از مرگ سهراب و به هزار و یک دردسری که کشور افغانستان دارد نمی ارزد.
✍️مارک لندر و جیمز رایزن
نیویورک تایمز
بخش دوم در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics