کشتن امید. مداخلات ارتش آمریکا و سیا پس از جنگ جهانی دوم

#کتاب_صوتی

کشتن امید
مداخلات ارتش آمریکا و سیا پس از جنگ جهانی دوم

كشتن امید كتابی است در محكومیت رفتار خشن آمریكا در جهان و طرز فكر بیمار گونه اكثر سیاست گذاران این كشور، نویسنده از دیپلمات‌های پیشین آمریكایی است كه به علت مخالفت با جنگ ویتنام و سیاست‌های مداخله جویانه كشورش در نقاط گوناگون جهان از كار كناره گرفت و به روزنامه‌نگاری و پژوهش روی آورد. نخستین كتاب او در انتقاد از خط مشی آمریكا«دولت یاغی»، از پرفروش‌ترین كتابهای تحقیقی- سیاسی در آمریكا شد و آوازه او را در سراسر جهان پراكند. ویلیام بلوم در 1986 اثر معروف دیگری با عنوان «سیا: تاریخ از یاد رفته» منتشر كرد. استقبال بی‌نظیر از این اثر، نویسنده را بر آن داشت كه دامنه پژوهش‌های خود را به مداخلات نظامی آمریكا در جهان، از جنگ دوم جهانی تا جنگ دوم خلیج فارس(2003) گسترش دهد و افزون بر نقشه‌های پنهانی سیا، مداخلات بی‌پرده و قهر آمیز نظامی آمریكا را نیزیكایك بر شمارد و تمامی این مداخلات سری یا علنی را، تا آنجا كه اسناد و مدارك نشان می‌دهد،‌ در كتاب«كشتن امید»یكجا گردآورد. این كتاب در 56 فصل تنظیم شده است، كه فصل نهم آن به ایران و حوادث منجر به سقوط دولت مصدق و بازگشت شاه به قدرت اختصاص دارد. سرنگونی آلنده در شیلی و جنگ خلیج فارس از فصل‌های مهم و روشنگر این اثر به‌شمار می‌آیند، اهمیت و تأثیر این كتاب را از سخنان تحسین آمیز روشنفكران و بزرگان از نوام چامسكی تا رمزی كلارك و اولیوراستون پس از خواندن آن می‌توان دریافت.

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics