ایران و برمه در صدر قاچاق سیگار قرار دارند

ایران و بِرمه در صدر قاچاق سیگار قرار دارند

تاسف آور است که در رسانه ها ایران در کنار برمه به عنوان نخستین کشورهایی که با بیشترین میزان قاچاق سیگار مواجه است مطرح می شود،بر اساس آمار ارائه و منتشر شده از سوی مسئولان،سهم بازار دخانیات ایران در جهان نیم درصد است اما در حوزه قاچاق،حرف نخست را می زنیم.

بر اساس آماری که دو سال پیش منتشر شد،سالیانه 60 میلیارد نخ سیگار در ایران دود می شود که 24 میلیارد نخ آن از طریق قاچاق وارد کشور می شود،یعنی قریب به 42 درصد از سیگار مصرفی در ایران از مبادی ورودی های قاچاق تامین می شود.

آماری که شاید در ارزیابی ها و بررسی های جدید،با افزایش هر چه بیشتری نیز همراه شود،زیرا به زعم کارشناسان و آسیب شناسان اجتماعی میزان مصرف دخانیات در کشور در طول سالیان اخیر با سیر صعودی همراه بوده که به تعبیری باید گفت این نارسایی بازخورد عدم توفیق و موفقیت قابل توجه در حوزه کنترل و مهار بازار مصرف است. /مشرق‌نیوز

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics