مذاکره، منجی پول ملی نیست.. بخش دوم

مذاکره، منجی پول ملی نیست

بخش دوم

موسسه رتبه بندی «فیچ» نیز گزارش داد که اوکراین، آرژانتین، ترکیه و برزیل کشورهایی هستند که بیش از سایر کشورها در مقابل افزایش قیمت دلار آسیب پذیرند. این موسسه درباره اوکراین اعلام کرد به دلیل اوضاع نامساعد بانکی و بدهی شرکت ها و بنگاه های اوکراین به نهادهای بین المللی و طرف های خارجی، این کشور بیش از سایر کشورها به تغییر در نرخ دلار حساس است و اتخاذ سیاست پولی انقباضی توسط بانک مرکزی آمریکا برای آن تبعات دشواری خواهد داشت. اوکراین کشوری است که از سوی امریکا و اروپا در برابر روسیه حمایت کامل می شود. پس از اوکراین، کشورهای آرژانتین، برزیل، ترکیه، آفریقای جنوبی، روسیه، هند، مجارستان، فیلیپین و قزاقستان در بین ۱۰ کشوری هستند که بیشترین آسیب پذیری را نسبت به تغییر نرخ دلار دارند. افزایش نرخ بهره می تواند مشکلات بسیار زیادی برای کشورهای وام گیرنده در صورت افزایش قیمت دلار ایجاد کند، اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است و هزینه استقراض و بازپرداخت اقساط برای این کشورها شدیدا افزایش یافته است.

اگر در این میان یورو سقوط نکرده به دلیل وجود اقتصادهای بزرگی چون آلمان و فرانسه است در حالی که بسیاری از تحلیلگران نسبت به سقوط یورو در برابر دلار هم هشدار داده اند و گفته اند در صورت سقوط بیش از پیش واحد پولی کشورهای در حال توسعه از جمله کشورهای عضو بریکس و همچنین ترکیه، احتمال سرایت بحران ارزی این کشورها به اتحادیه اروپا نیز وجود دارد. کما این که شبکه یورونیوز گزارش داد که بانک سرمایه گذاری اتحادیه اروپا هشدار داده است که بحران اقتصادی احتمالا به زودی دامنگیر ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و فرانسه را خواهد گرفت و این مساله سقوط یورو در برابر دلار را به دنبال خواهد داشت. اگرچه امکان دارد آلمان مثل ناجی ظاهر شود و جلوی سقوط یورو را بگیرد که در این صورت رهبری خود را بر اروپا مسجل خواهد کرد.

این اتفاقات نشان می دهد تا زمانی که امریکا از دلار به عنوان ابزار جنگی در تعامل با دنیا استفاده می کند، نمی توان روی مذاکره با این کشور حساب کرد. ابزار جنگی اصطلاحی نیست که فقط ما در ایران درباره دلار استفاده می کنیم، این روزها روسیه، ترکیه، هند، چین و پاکستان نیز همین اصطلاح را نسبت به دلار استفاده می کنند. بعد از سقوط ریال ایران در برابر دلار بسیاری در ایران پیشنهاد دادند که جمهوری اسلامی به سراغ مذاکره با امریکا برود و مشکلاتش را با آن حل کند. در حالی که مثل روز روشن است حتی اگر مشکل ما با امریکا حل شود شاید در مقطعی بهبودی در واحد پول ملی کشور شاهد باشیم اما این به معنای حل کامل مساله نیست. کما این که شاهدیم تمامی کشورهای فوق الذکر با امریکا رابطه دارند و حتی بعضی از آنها روابطشان با امریکا نزدیک است و متحد آن محسوب می شوند اما با مشکل ارزی مواجه هستند؛ چه برسد به ما که امریکا برای ما شمشیر از رو بسته و علنا اعلام جنگ اقتصادی کرده است. مشکل ما داخلی است، دولت باید در ابتدا معضلات فراگیر خود را در حوزه های اقتصادی به ویژه حوزه بانکداری را حل کند. تا زمانی که مشکلات داخلی ما حل نشود هیچ مذاکره ای نمی تواند منجی واحد پول ملی ما باشد.

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics