🔗استراتژی آمریکا نسبت به ایران چیست؟. دکتر محمود سریع‌القلم.. ✍️آمریکا، کشور گروه‌های لابی است

🔗استراتژی آمریکا نسبت به ایران چیست؟
دکتر محمود سریع‌القلم

✍️آمریکا، کشور گروه‌های لابی است. نه تنها در سیاست خارجی بلکه تقریبا در تمامی موضوعات می‌توان از طریق لابی بر تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در آمریکا اثرات جدی گذاشت. در شهر واشنگتن، خیابانی است به نام K Street که مرکز موسسات حرفه‌ای در صنعت لابی است. عربستان رسما اعلام کرده که در سال ۲۰۱۶، ۱۵۰ میلیون دلار صرف لابی در دستگاه‌های حکومتی و همچنین جامعه آمریکا کرده است. هر گروهی که تشکل قوی‌تر، پول بیشتر و روانشناسی موثرتر داشته باشد، ظرفیت اثرگذاری بر سیاست‌گذاری‌ها را پیدا می‌کند.

✍️چرا در این حد، ذهنیت نسبت به ایران منفی است؟ در صحنه جهانی، ذهنیت به مراتب مهم‌تر از واقعیت است. ذهنیت نسبت به ایران و ایرانی کجا پردازش می‌شود و شکل می‌گیرد؟ در مسکو؟ در شانگهای و پکن؟ یا در ریاض؟ هیچ‌کدام. شاید ۹۰ درصد ذهنیت نسبت به ایران، در آمریکا و در ساخت قدرت آمریکا شکل می‌گیرد...

✍️قوه مقننه آمریکا که نسبت به ایران قوانین متعددی را تصویب کرده است، سازنده ذهنیت در مورد ایران نیست، بلکه مصرف‌کننده آن است. دو گروه لابی در آمریکا نسبت به ایران، ذهنیت می‌سازند: ۱)تشکیلات نظامی که در تقابل با ایران در سطح منطقه خاورمیانه هستند و ۲) تشکیلات حامی اسرائیل که عملکرد ایران را در مقابله با منافع و امنیت اسرائیل می‌دانند. طی چند سال اخیر نیز، عربستان سعودی، ضلع سوم این لابی درون حاکمیت آمریکا شده است. هر سه ضلع مثلث، از یک استراتژی کانونی تبعیت می‌کنند: تفکیک ایران از جمهوری اسلامی ایران...

✍️ثبات سیاست خارجی جمهوری اسلامی طی چند دهه گذشته، زمینه‌ساز ثبات راهبردهای دوقطب قدرتمند و موثر لابی آمریکا نسبت به ایران بوده است. به نظر می‌رسد این دو لابی، این استراتژی را نسبت به ایران طراحی کرده‌اند: فشار تدریجی و دائمی، تداوم تحریم‌ها، محدود کردن منابع مالی، ممانعت از انتقال دانش، ایجاد نگرانی در میان بنگاه‌ها و بانک‌های اروپایی و ژاپنی، جلوگیری از سرمایه‌گذاری خارجی و در حاشیه سیاسی گذاشتن ایران. خلاصه‌تر: حفظ ایران در حد بقا و ممانعت از رشد و توسعه و پیشرفت آن.

متن کامل در لینک زیر

https://t.me/irgeopolitics/3853

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics