* موضع چین برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای

* موضع چین برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای

در ارتباط با وضعیت ایران و سازمان همکاری شانگهای هم باید گفت که سیاست تلاش برای عضویت کامل در این سازمان که تقریباً در یک دهه گذشته از طرف جمهوری اسلامی ایران دنبال و پیگیری شده بود، بیشتر مبتنی بر آن است که از این سازمان به عنوان عاملی موازنه­‌گر در برابر غرب و آمریکا استفاده شود. مسئله مهم این است که ایران اگرچه از برخی اشتراکات تاکتیکی با چین برخوردار است اما نگاه ایران و چین به نظم بین‌الملل با یکدیگر متفاوت است و هنگامی که این نگاه متفاوت به سطوح پایین‌تر تسری پیدا می‌کند اختلافات نگرشی بیشتر مشخص می‌شود.

برای تاکید باید تکرار کنیم که چینی‌ها از طریق این ابتکارات به دنبال اجتماعی کردن منابع قدرت خود با کمترین حساسیت ممکن در منطقه آسیای مرکزی هستند و از همین رو به نظر می‌رسد که حضور و نقش آفرینی ایران در منطقه را چندان در راستای این هدف نمی‌بینند. به بیان دیگر چینی‌ها اساساً تاکنون نگاه راهبردی به ایران نداشته‌اند. این عدم نگاه راهبردی هم در سازمان همکاری شانگهای و هم در استراتژی کمربند اقتصادی جاده ابریشم کاملاً نمایان است.

مسئله دیگری که البته چینی‌ها باید به خوبی بدانند آن است که اقتصاد این کشور برای همیشه نمی‌تواند مهترین متحد این کشور باشد و نقش‌آفرینی و برون‌گرایی چینی که به خصوص در دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ آغاز شدهت، برای موفقیت بیشتر به ساخت متحدین جدید استراتژیک نیازمند است.

یادداشت: محمد زارع، کارشناس مسائل چین

منبع تسنیم

بخش اول در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics