«قرارداد قرن» باکو و «بی‌پی» در سایه سکوت همسایگان خزر! …

«قرارداد قرن» باکو و «بی‌پی» در سایه سکوت همسایگان خزر!

...روشن است که حاکمان باکو با واگذاری امتیازات کلان به انگلیس در حوزه نفت و گاز، امتیازات کلان به رژیم صهیونیستی در حوزه نظامی و جاسوسی، با تسلیم بودن در مقابل نقش تعیین‌کننده روسیه در معادلات منطقه‌ای قفقاز ، با تبعیت از آمریکا در مسائل مهم جهانی و نیز همکاری با ناتو و با سودرسانی به ترکیه در انتقال انرژی و نیز معادلات منطقه‌ای، فرمولی پیچیده را برای تداوم حاکمیت خود ابداع کرده‌اند و از منابع نفت و گاز خزر نیز به عنوان وجه‌المصالحه‌ای برای این منظور استفاده می‌کنند. اما، به رغم واگذاری این همه امتیازات به بیگانگان و قدرت‌های خارج از منطقه، حاکمیت باکو در این بازی پیچیده نه تنها هیچ اعتنایی به حقوق و مصالح مردم جمهوری آذربایجان و نیز همسایگان این کشور ندارد، بلکه با حاتم‌بخشی از حقوق همسایگان خود در خزر و زیان رساندن به آنها، سعی در تامین منافع خود و حامیان خارجی‌اش دارد.

گرچه، دولت‌های جمهوری آذربایجان و روسیه و قزاقستان، قراردادهای دوجانبه‌ای برای تقسیم منطقه شمالی خزر را با بی‌اعتنایی به اصل «ضرورت توافق هرپنج کشور ساحلی خزر برای تعیین رژیم حقوقی جدید» این پهنه آبی بسته، منعقد کرده‌اند، هنوز اختلافات باکو با عشق‌آباد در خصوص بخشی از حوزه‌های نفت و گاز خزر و نیز اختلافات باکو با تهران درباره نحوه تقسیم خزر مسکوت باقی مانده است و حتی باکو هر از گاهی ادعای خود را در خصوص حوزه نفتی واقع در 20 درصد از خزر که تحت حاکمیت ایران قرار دارد، تکرار می‌کند.

در چنین شرایطی، تمدید قرارداد نفتی سوکار با بی‌پی و نمایش سخنان الهام علی‌اف و مقامات انگلیس مبنی بر واگذاری امتیازات نفتی کلان خزر به «بی‌پی» و انگلیس با آن که بنا به دلایل خاصی با سکوت مقامات سایر کشورهای ساحلی و از جمله ایران همراه است، از جمله بازی‌های سیاسی تلقی می‌شود که حساب‌رسی آنها به آینده‌ای نامعلوم موکول شده است. زیرا، به‌رغم تعریف و تمجیدهای مقامات باکو ، انگلیس و ترکیه از آنچه «قرارداد قرن» توصیف می‌شود، این قرارداد از نظر صاحبان حقوقی که حقشان در خزر و منطقه ضایع می‌شود، پذیرفتنی نیست و طبعا هیچ حقی را نیز نمی‌تواند برای حاکمان باکو و شرکایش در برداشت از این ذخایر ایجاد و تثیبت کند.

برداشت نامشروع از منابع نفت و گاز خزر به همان اندازه ناپذیرفتنی و خطرناک است که استقرار نظامیان و جاسوسان رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان به بهانه‌های مختلف، فاقد مبنای عقلی و حقوقی است. در شرایطی که غوغای تبلیغاتی باکو در مورد تمدید قرارداد نفتی تا سال 2050 ، توجه تمامی اذهان را به خود جلب کرده است، اطراق چند روزه ژنرال ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در اسرائیل حکایت از طرح‌ریزی‌های خطرناک دیگری در حوزه امنیتی و نظامی جمهوری آذربایجان دارد که باکو، بازیگر یا بازیچه اصلی آن است. رسانه‌ها و مقامات باکو، نخستین سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به اسرائیل را نیز همانند تمدید قرارداد نفتی با بی‌پی، حرکتی تاریخی و سرنوشت‌ساز تلقی می‌کنند. اما، واقع‌بینی حکم می‌کند که توجه شود این تاریخ‌سازی و تعیین سرنوشت رو به چه سمتی دارد و چه تبعاتی را برای مردم جمهوری آذربایجان و منطقه و همسایگان این جمهوری خواهد داشت؟

متن کامل در لینک زیر👇👇
https://t.me/irgeopolitics/3725


ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics