به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
ساخت دومین پایانه بزرگ نفتی ایران در ساحل دریای عمان تا ۳٫۵ سال دیگر. کد خبر: ۵۴۱۷۵۶
ساخت دومین پایانه بزرگ نفتی ایران در ساحل دریای عمان تا 3.5 سال دیگر
کد خبر: ۵۴۱۷۵۶
تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲
پایانه نفتی جاسک، دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران به شمار می رود که پرونده ساخت آن با وجود همه محدودیت ها و دشواری ها در دولت یازدهم گشوده شد و قرار است تا سال 1400 به بهره برداری رسمی برسد.
به گزارش ایرنا، پایانه خارگ مهم ترین پایانه نفتی ایران به شمار می رود و بیش از 90 درصد صادرات نفت خام کشور از طریق آن انجام می شود اما با هدف متنوع سازی مبادی صادرات نفت، قرار است برای توسعه ظرفیت های صادراتی پایانه های جدید در جاسک ساخته شود.
قرار است پایانه جاسک به عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام تا سال 1400 راه اندازی شود. موضوع ایجاد این پایانه در زمان سفر رئیس جمهوری به استان هرمزگان (اسفندماه 1392) مطرح شد که وزیر نفت نیز از آن استقبال کرد.
پایانه جاسک در استان هرمزگان و در ساحل دریای عمان قرار دارد و بهره برداری از آن می تواند باعث کوتاه شدن فاصله تردد نفتکش ها شود.
با راه اندازی این پایانه نفتی، افزون بر کاهش فاصله تردد کشتی ها، نیازی به عبور نفتکش ها از تنگه هرمز رفع می شود و ترافیک این آبراه دریایی کاهش می یابد.
درباره آخرین وضعیت ساخت این پایانه نفتی، تارنمای شرکت ملی نفت ایران امروز نوشت: با وجود حساسیت زیاد وزیر نفت درباره این طرح و برگزاری نشست های مستمر به صورت هر 2هفته یکبار که با هدف نظارت دقیق بر جزییات مربوط به روند اجرایی آن انجام می شد اجرای این طرح با دشواری های فراوانی روبرو شد.
مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک و پایانه آن (مکران) در این باره گفت: ساخت پایانه صادرات نفت خام جاسک از مهمترین طرح های صنعت نفت است که همه فرآیندهای اجرایی آن به طور موازی در حال انجام است.
«محمد سقایی» اضافه کرد: وزیر نفت از آغاز بر بومی سازی این طرح زیربنایی و تامین اعتبارات توسط بخش خصوصی تاکید زیادی داشت که به دلیل تجهیزات خاص مورد نیاز و ناتوانی سازندگان داخلی از تامین این موارد، روند انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار با کندی روبرو شد.
به گفته سقایی، به دلیل اهمیت این طرح، نوع نفت انتقالی و عبور آن از مناطق گرمسیر با میانگین درجه حرارت بالای 50 درجه در سال، جنس لوله های استفاده شده اهمیت بسیاری دارد و برای انتخاب آن زمان زیادی اختصاص یافت؛ به طوری که یک گروه تخصصی از استادان دانشگاهی و کارشناسان صنعت نفت در یک برنامه مطالعاتی یک ساله جنس لوله مورد نیاز (از نوع نایس) را شناسایی و معرفی کردند.
در گزارش 10 صفحه ای گروه کارشناسان، همه جزییات مربوط به جنس ورق لوله، میزان خوردگی و مقاومت فلز مورد استفاده در مقابل گرما و ترکیبات نفت خام صادراتی لحاظ شده است.
به گفته سقایی، همزمان با انجام مطالعات تخصصی زمانبر، انتخاب پیمانکاری که توان ساخت این نوع خاص از لوله ها را داشته باشد، با دشواری های زیادی روبرو شد.
فناوری ساخت این نوع لوله هنوز در کشور بومی نشده بود و وزیر نفت بر بومی سازی ساخت این تجهیزات تاکید زیادی داشت. سرانجام پس از کشمکش های فراوان 2 شرکت از بخش خصوصی برای ساخت آن اعلام آمادگی کردند که قرار است در آینده نزدیک امور مربوط به تهیه اسناد مناقصه و انتخاب پیمانکار انجام شود؛ فرآیندی که دستکم 6 ماه زمان می برد.
تعیین برنده ساخت مخزن های ذخیره سازی نفت خام تا سه هفته آینده
مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک از انجام همزمان و موازی فعالیت های توسعه ای سخت پایانه صادراتی نفت خام جاسک خبر داد و گفت: این طرح مشتمل بر ساخت 2 پالایشگاه، پتروشیمی ومخزن های ذخیره سازی نفت خام با ظرفیت نهایی 30 میلیون بشکه است که البته در مرحله نخست آن ظرفیت 10 میلیون بشکه نفت دیده شده است.
سقایی اضافه کرد: انجام مطالعات اولیه و تهیه اسناد مناقصات مربوط به انتخاب پیمانکاران اصلح در این طرح بزرگ ملی بسیار زمانبر است؛ با وجود این مناقصات مربوط به ساخت مخزن های ذخیره سازی نفت خام برگزار شده است که تا سه هفته آینده برنده آن مشخص می شود.
مشاور وزیر نفت در ادامه بر سرمایه بر بودن ساخت پایانه صادرات نفت خام جاسک تاکید کرد و افزود: با توجه به نوع قرارداد، باید اعتبارات مربوط به اجرای آن از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی و از محل منابع خارج از وزارت نفت تامین شود؛ در این زمینه هشت سرمایه گذار داخلی اعلام آمادگی کرده اند.
بخش دوم در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics