asrdiplomacy. ir. ایران را فراموش کنید تهدید واقعی آمریکا در خاورمیانه روسیه است.۴-۵ minutes

asrdiplomacy.ir
ایران را فراموش کنید تهدید واقعی آمریکا در خاورمیانه روسیه است
4-5 minutes

سی ان بی. سی

طرح ترامپ رئیس جمهور برای خروج از معامله هسته ای ایران مانند BREXIT است: این باعث ایجاد زلزله قاره ای شد.ایران و اسرائیل به سمت یک جنگ تمام عیار در حال حركت هستند که اين می تواند خاورمیانه را دوباره تعریف کند.

در همین حال، کارشناسان واشنگتن در حال بحث در مورد چگونگی انجام این کار از سال ۲۰۱۲ هستند، زمانی که ایالات متحده صاحب قدرت نفوذ بود. اما در سال ۲۰۱۸، مسکو جایگزین واشنگتن در منطقه شد، و اين یک واقعیت کلیدی است كه در تحليل ها گم شده است.
با تمركز بيشتر بر روي توافق هسته اي ما يك تصوير بزرگتر را فراموش مي كنيم: رقابت ما با ايران و حتي خاورميانه نيست، بلكه با روسيه است.
ايالات متحده باید نسبت به تهديد روس ها جدي تر شود و عزمش را جزم كند، در غیر اینصورت ما در يك فاجعه سياست خارجي، بايد از بخش بزرگي از خاورميانه صرف نظر و آن را به روس ها واگذار كنيم.
من تنها سه ماه را در اسرائیل گذراندم. بسیاری از اسرائیلی ها معتقدند جنگ با ایران اجتناب ناپذیر است. خطوط قرمز اسرائیل ساده هستند: هیچ نیروی ایرانی یا سلاح پیشرفته نبايد در سوریه باشد. فهم خواست ايران هم ساده است: تبديل به هژمون منطقه خاورميانه.
اين پويايي ها احتمال درگيري را تقويت مي كند. همانطوري كه در ماه هاي اخير شاهد تنش‌هاي بي سابقه اي در روابط بين این دو دشمن بوده ايم.
ديگر ایالات متحده کشور تعیین کننده در خاورمیانه نیست – این روسیه است. پوتین کنترل بیشتری بر بشکه هاي باروت دارد که کارشناسان آمریکایی نيز بر آن اذعان كرده اند.
پس از آنکه نیروهای سوریه جت های F-16 را ساقط كردند، چه کسی به اسرائیل گفت: آرام باش؟ روسيه.
چه کسی به ایران گفت که لفاظی های سمی ضد اسرائیل را متوقف كند؟ روسیه
چه کسی به اسرائیل گفت كه حملات هوايي در سوريه را متوقف كن؟ روسیه
چه كسي با نتانياهو در رابطه با موضوع ايران ديدار كرد؟ روسيه.
چرا اسرائيل به سمت روسيه كه از دشمن شماره يك آن يعني ايران حمايت مي كند، متمايل مي شود؟
از آنجا که اسرائیل یک بازیگرشناخته شده است و زمانی که با تهدیدات وجودی مانند ایران مواجه می شود، ماکیاولی می شود. اورشلیم به اين درك رسيده كه مسکو می تواند با تهران تعامل کند و واشنگتن نمی تواند.
مهمتر از همه – و این چیزی است که بیشتر آمریکایی ها از آن غافل هستند – اسرائیل در روسیه ریشه های عمیق تري دارد. ايالات متحده تنها كشوري نيست كه روابط عميقي با يك دولت يهودي دارد.
در اويل دهه ١٩٩٠ اسرائيل يك ميليون يهودي روسي را كه حدود ٢٠ درصد از جمعيت يهودي اسرائيل را براي چند سال تشكيل مي داد را جدب كرد. در حال حاضر روسی زبان دوم در اسرائیل است، و خطوط هوایی ال ال دو بار در روز بدون توقف به مسکو پرواز می کنند.
بسیاری از اسرائیلی ها دارای گذرنامه های روسی هستند و نتانیاهو به اندازه ترامپ، زمان را صرف پوتین می کند و اين نشان مي دهد كه شكاف بين اسرائيل و امريكا در حال افزايش است.
روسيه به طور فزاينده به عنوان دشمن ايالات متحده و نه تنها رقيب ظاهر مي شود. توافق هسته اي ايران اولويت نيست بلكه اولويت روسيه است.
موسكو جاي دوري نمي رود ولي واشنگتن درگير مسائل ثانويه شده است. اين مسئله اي حزبي نيست،بلكه اي قضيه اي امريكايي است. چه كاري بايد انجام داد؟
در وهله اول ايالات متحده بايد با نفوذ روسيه در منطقه مقابله كند. اين منطق جنگ حاصل جمع جبري صفر جنگ سرد را احياء نمي كند، بلكه به دقتي بيشتر از آن نياز است. در وهله اول بايد از سلب شركاي تجاري روسيه مانند تركيه كه قرن ها با آن اصطکاك دارد شروع كرد. سپس به سمت مصر بايد حرکت كرد، مصر همیشه محور است اما هنوز در اردوگاه مسکو نیست.
بايد از نفوذ پوتين در جاهايي ديگر مثل لبنان كه رهبر جديدي را انتخاب كرد جلوگيري كرد. هيچ كس از سلطه تهاجمي ايران و روسيه خوشحال نيست.
توسعه دستور كار ايالات متحده در راستاي مبارزه با تروريسم بايد شدت يابد زيرا اين تنها چيزي است كه كسي به آن خرده نمي گيرد.


بخش دوم در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics