mashreghnews. ir

mashreghnews.ir
رویارویی قطر با عربستان خبر از اتفاقات تازه‌ای در دنیا می‌دهد / مثلث ایران، روسیه و چین در مقابل آمریکا یعنی بروز تحولات جدید + تصاویر و فیلم
سیدمیثم

سرویس جهان مشرق- بحران رابطه قطر و عربستان طی چند روز اخیر تبدیل به یکی از سرتیترهای رسانه‌های جهان شده است. رسانه‌ها، مطالب مختلفی در مورد این موضوع نوشتند و در این میان روزنامه ایندیپندنت استرالیا در تحلیلی متفاوت به این موضوع پرداخت.

«جیمز اونیل» تحلیلگر سیاسی روزنامه ایندیپندنت استرالیا در تحلیل جدید خود در مورد حوادث بین‌المللی -خاصه خاورمیانه- نوشت: از قاطبه تحلیلگران و روزنامه‌نگاران تعجب می‌کنم که گویی با مسائل هر منطقه دنیا برخورد می‌کنند که انگاری ربطی به ما ندارد. اتفاقات هر منطقه، نه اتفاقات مجزا که مظاهر تحولات ژئوپلتیک گسترده‌تر هستند که می‌توانند موجب تغییر مسیر دنیا شوند.

اتفاقی همچون سفر رییس جمهور آمریکا به عربستان که به منظور فروش رقم وحشتناکی از تسلیحات صورت گرفت و البته در طی این سفر، پول‌های سعودی موجب شد که ترامپ ایران را حامی درجه یک تروریسم خطاب کند. اما آنچه که به شعور و ذهن ما می‌رسد این است که وحشت آمریکا و بخصوص عربستان از اینکه ایران منافع آنها در منطقه را به خطر بیاندازد و از اینکه ایران اجازه نمی‌دهد که عربستان تبدیل به قدرت اول منطقه شود، علت اصلی حملات لفظی ترامپ و محمد بن سلمان علیه این کشور باشد.

در همان جلسه‌ای که ترامپ در نشست با عربستان و متحدین‌اش سخنرانی کرد، امیر قطر «تمیم بی حمد آل ثانی» هم سخنرانی کرد اما سعی شد که سخنرانی‌ وی در حاشیه قرار بگیرد؛ سخنرانی‌ای که محتوایی به مراتب مهم‌تر از سخنان بی‌پایه و اساسی که ترامپ سر هم کرد داشت. در همان جلسه بود که امیر قطر بر لزوم سیاست خارجی مستقل کشورش و اهمیت ایجاد روابط بهتر با ایران تاکید کرد.

اذعان شبکه الجزیره به قدرت و اهمیت ایران

قطر، قوی‌ترین حامی اخوان‌المسلمین که یک گروه مخالف با نظام حکومتی آل سعود است به شمار می‌رود. این همان گروهی است که پیش از کودتای «عبدالفتاح السیسی» کنترل مصر را توسط «محمد مرسی» در جایگاه رییس‌جمهور در دست داشت. پس اصلا جای تعجب نیست که مصر کنونی به رهبری سیسی، علیه قطر با عربستان و امارات همراه شده باشد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر

از سویی، قطر دارای دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی در جهان است که بخش مهم آن شراکت در میدان گازی با ایران است. عربستان نیز به شدت به این دخیره گازی عظیم چشم دارد؛ و این در حالی است که ذخایر نفتی سعودی‌ها به سرعت رو به اتمام است. سخنرانی تمیم آل ثانی -امیر قطر- در نشست ریاض عملا سعودی‌ها را خشمگین ساخت. لذا، مرز را بستند و تحریم شدید علیه این کشور را آغاز نمودند تا بحران انسانی رخ دهد. بی‌درنگ هم فهرست خواسته‌های 10 بندی خود را به همراه اولتیماتوم و فرصت 24 ساعته ارائه دادند.

از سوی دیگر، شبکه الجزیره قطر به اخبار حمایت از ایران پرداخته و به رغم تهدیدات مکرر عربستان، همچنان پای بر جا و محکم به این سیاست خود ادامه می‌دهد. چه عربستان حمله نظامی به قطر را صورت بدهد و چه نه، سعودی‌ها اصلا متوجه هزینه‌ای که در پی تهدید کردن قطر برایشان بوجود خواهد آمد نیستند. عربستان را باید در حد مبارزه و جنگ با گروه‌های نیابتی مخالفان‌اش دید نه رویارویی مستقیم با خود آنها. در یمن نیز که به سراغ مواجهه مستقیم رفت هم جز آبروریزی و فاجعه چیزی نیافرید. لذا، تمامی اتکای آل سعود بر گروه‌های نیابتی تروریست خودش است. مزدورانی که تا مادامی که پول عربستان به آنها برسد، در خدمت‌اش هستند.

عربستان تمامی تلاش خود را به کار بست تا قطر را منزوی نموده و در مضیقه جهت تسلیم قرار دهد اما ایران نه تنها حمایت غذایی از قطر کرد بلکه بندرگاه‌ها و حریم‌ هوایی خود را به روی این کشور باز گذاشت. گرچه حمله تروریستی داعش به تهران نیز مزید بر علت این کمک‌ها بود اما دلیل آن نبود.

در این میان، 7 ژوئن بود که پارلمان ترکیه لایحه‌ای را به تصویب رساند که طبق آن برای حمایت از قطر در مقابل حمله ناگهانی عربستان، نیروهای این کشور وارد خاک قطر شوند. حقیقت این است که سعودی‌ها در حد مقابله با ارتش ترکیه نیستند. از سوی دیگر، ترکیه و قطر در دسامبر 2015، قرارداد پیمان امنیتی امضا کردند و طبق آن وظیفه حراست از خاک هر کدام از آنها در صورت حمله طرف سوم، بر عهده دیگری است. ترکیه نیز یک از اعضای مهم ناتوست.

بخش دوم در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics