به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
بازی بد ….. یا ایران را نشناختهایم و یا روسها را؟
بازی بد...
یا ایران را نشناخته ایم و یا روسها را؟
روسها به واسطه خفگی ژئوپولیتیکی و ناتوانی در صدور کالا به جهان خارج ناچارند یا به همسایگان سلاح بفروشند و یا به همسایگان تحریم شده کالا
پس در اطراف آنها همسایگانشان یا باید درگیر جنگ باشند و یا تحریم
و همسایگان نیز همواره به دلیل پایین بودن چگالی نخبگی با بازی بد این بستر را برای آنها فراهم نموده اند
اگر آرزوی پطر کبیر دستیابی به آبهای گرم اقیانوس هند بود
پوتین نه تنها این آرزو را با خط ریلی ایران محقق کرد(که البته منافعی برای ایران هم دارد)، بلکه با بازی زیبایی که در بهم زدن برجام با ترامپ انجام داد راه را برای افتادن ایران در یک دام بزرگ دیگر هموار کرد.
ترامپ آنقدر در مسیر اهداف پوتین بازی کرده و اوضاع به گونهای پیش رفته است که انگاره شایعه دموکراتها در خصوص دخالت روسیه در انتخابات آمریکا آنقدرها هم اشتباه نبوده است حداقل در عمل اینگونه دیده میشود
برجام به واسطه پیوند زدن منافع قدرتها با منافع ایران باعث شده بود ایران بتواند قدرتهای جهانی را مقابل هم قرار دهد و این بود که روسها دقیقا پس از بر هم خوردن برجام نفس راحتی کشیدند چون پیش بینی این روزها را کرده بودند
نمیگوییم که برجام ما را به بهشت موعود میرساند اما دشمنان ما را در مقابل هم قرار داده بود که خود باعث میشد هزینه های ما در عرصه تامین امنیت بتواند به سمت توسعه ملی هدایت شود
پوتین دارد خوب بازی میکند و متاسفانه ما در حال از دست دادن فرصتها
واقعاً آیا میتوان به روسها، انگلیسیها، آمریکاییها و... اعتماد کرد؟ آیا واقعا میشود؟؟؟
چرا به روابط سیاسی به گونهای عاشقانه مینگریم
منافع منافع و منافع
و باز هم منافع منافع و منافع ملی
ایران به نخبگان عاشق نیاز ندارد
نخبگانی را میخواهیم که پوتین را بشناسند و روسیه را بشناسند و اهمیت ایران برای روسیه را بشناسند و با این ظرفیت با روسها بازی کنند
نه تنها با روسها بلکه با همه قدرتها
نخبگان ما بایستی بازی، بازی دادن بازیگران را پیاده کنند نه بازی خوردن از بازیگران و نه بازیچه بازیگران شدن
نفت در برابر کالا
نفت در برابر آب
نفت در برابر غذا
نفت در برابر...
آیا تحقیر نیست برای ما
آیا این است منزلت ایران
ما میتوانیم آنها را بازی دهیم
اما متاسفانه خوب بازی نمیکنیم
هاشم منفرد - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics