وزارت خارجه آمریکا بالاخره اسناد کودتاى ٢٨ مرداد را منتشر کرد

وزارت خارجه آمريكا بالاخره اسناد كودتاى ٢٨ مرداد را منتشر كرد

🔹وزارت خارجه آمريكا پس از مدتها بالاخره آرشيو اسناد مربوط به كودتاى ٢٨ مرداد را از طبقه بندى خارج كرد.

🔹در اين مجموعه صدها سند محرمانه مربوط مكاتبات ميان سفارت آمريكا در تهران، وزارت خارجه اين كشور و سازمان سيا وجود دارد.

🔹اين اسناد نشان مى دهد كه آمريكا مستقيما در كنار زدن دولت منتخب محمد مصدق ايفاى نقش كرده است.

🔹بر اساس اين اسناد، واشنگتن براى سرنگون كردن دولت مصدق برنامه ريزى داشته و كودتا را مستقيما مديريت كرده است.

🔹يكى از اين اسناد به تاريخ ١٩ اوت ١٩٥٣ نشان مى دهد رابط سيا در تهران و سفير آمريكا از واشنگتن خواسته اند پس از كودتا، براى كمك به دولت زاهدى ٥ ميليون دلار بودجه اختصاص دهد.

🔹این اسناد در قالب ۴ محور کلی «تلاش‌های ایالات‌ متحده برای فهمیدن مصدق از فوریه ۱۹۵۱ تا فوریه ۱۹۵»، «بحران سیاسی جولای ۱۹۵۲ ایران و تبعاتش»، «برنامه‌ریزی و اجرای عملیات آژاکس در اوت ۱۹۵۳» و «روزهای پس از عملیات آژاکس از سپتامبر ۱۹۵۳ تا دسامبر ۱۹۵۴» منتشر شده است.

🔸وزارت خارجه آمريكا بايد اسناد را مدتها پيش منتشر مى كرد، اما تاكنون درخواست تاريخ نگاران براى برداشتن طبقه بندى اين اسناد را رد كرده بود.

🔸نقش مستقيم آمريكا در كودتاى ٢٨ مرداد پيش از اين هم در اسناد مراجع ديگر تشريح شده بود، اما اسناد تازه منتشر شده حاوى جزييات بيشترى است/ فارس

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics