ترامپ و تکرار الگوی ضدشوروی علیه روسیه.. بخش دوم

ترامپ و تکرار الگوی ضدشوروی علیه روسیه

بخش دوم

اما مسکو این اتهام را رد کرد و مقام های روسیه از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور نیز تاکید کردند که مسکو در حملات هکری مورد ادعای آمریکا دخالتی نداشته است.
باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا به عنوان واکنش به این مسائل در آخرین روزهای سال 2016 در راستای مجازات روسیه 35 دیپلمات روس را اخراج و دو ملک دیپلماتیک این کشور در نیویورک و واشنگتن را توقیف کرد.
رییس جمهوری روسیه به این اقدام آمریکا پاسخ نداد، زیرا انتظار می رفت ترامپ بتواند پس از روی کارآمدن وضعیت را تغییر می دهد.
اما سرانجام 13 مرداد کاسه صبر روس ها لبریز شد و پس از آنکه رییس جمهوری آمریکا مصوبه تحریم روسیه، ایران و کره شمالی را امضا کرد، مسکو تدابیر خود را در برابر واشنگتن اعلام کرد.
این اقدام مسکو شامل لزوم برابری شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک دو کشور یا به عبارت دیگر کاهش 755 نفر از کارکنان نمایندگی های آمریکا در روسیه و توقیف دو ملک دیپلماتیک این کشور بود.
همزمان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هشدار داده که در صورت اعمال تحریم های جدید ضدروسی توسط آمریکا، واشنگتن نیز باید منتظر پاسخ مسکو باشد.
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا هم به تازگی پس از دیدار با لاوروف در مانیل پایتخت فیلیپین گفت که واشنگتن به اقدام مسکو در اخراج دیپلمات ها و کارکنان مراکز دیپلماتیک تا اول سپتامبر (10 شهریور) پاسخ خواهد داد.

*** دورنمای تیرگی بیشتر روابط:

بر خلاف انتظارها، ترامپ و دولت وی در هفت ماه گذشته نه تنها اقدامی برای رفع توقیف دو ملک دیپلماتیک روسیه انجام ندادند، بلکه سیاست های ضدروسی بیشتری نیز نسبت به دوره اوباما توسط واشنگتن پیگیری و اجرا شد که تازه ترین آن با تصویب تحریم های جدید علیه مسکو در کنگره آمریکا شکل گرفت.
دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه با بیان اینکه جنگ تجاری تمام عیاری علیه این کشور توسط آمریکا اعلام شده، افزوده است: دیگر امیدی به بهبودی روابط بین واشنگتن و مسکو وجود ندارد.
مدودیف با بیان اینکه تحریم های ضدروسی برای مدت بسیار طولانی وضع شده است، تاکید کرد: فقط معجزه می تواند این وضعیت را تغییر دهد، زیرا رئیس جمهور آمریکا نمی تواند بدون کسب موافقت کنگره تحریم ها را لغو کند.
روزنامه روسی ودوموستی هم دیروز (22 مرداد) به نقل از فئودور لوکیانوف رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه با پیش بینی بروز رویارویی بیشتر، نوشت: باز هم باید منتظر اقدام های مسکو علیه واشنگتن بود و دو طرف وارد مرحله جنگ دیپلماتیک و مجازات های تمام عیاری می ‌شوند.
واسیلی کاشین کارشناس آموزشگاه عالی اقتصاد روسیه نیز گفته است: اگر واقعاً اخراج صدها دیپلمات مطرح باشد، پس اقدام بی مانندی است، زیرا این نوع اخراج جمعی حتی در دوران جنگ سرد (بین شوروی و آمریکا) هم صورت نگرفت.
وی افزود: این اقدام نشان می‌دهد، امید مسکو برای بهبود روابط با دولت ترامپ از بین رفته است. اخراج گسترده با هزینه‌های کلان همراه است و فعالیت دیپلمات های آمریکایی در همه زمینه های روابط با روسیه را دشوار می‌کند.
آلکسی ماکارکین معاون مرکز فناوری های سیاسی روسیه نیز معتقد است که اقدام های متقابل مسکو ممکن است با شدت یافتن محدودیت‌ همکاری با غرب در داخل روسیه هم همراه باشد.
با توجه به اظهارات پیاپی، سختگیرانه و هشدارآمیز مقام های روسی و آمریکایی، احتمال وضع تحریم های متقابل و بیشتر زیاد است و با این وصف باید در انتظار بدتر شدن روابط دو کشور را داشت که می تواند، یادآور تدابیر ضدشوروی آمریکا اما این بار توسط ترامپ علیه روسیه باشد، یعنی اینکه روند رویارویی ها ادامه خواهد یافت.

از: ژودیکس سرخوش کارشناس سیاسی - مسکو
منبع: ایرنا

بخش اول در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics