کمتر از ۲۴ ساعت تا مذاکرات هلسینکی.. آیا در هلسینکی نمایش خاورمیانه تغییر می‌کند؟.. احمد وخشیته

کمتر از ۲۴ ساعت تا مذاکرات هلسینکی

آیا در هلسینکی نمایش خاورمیانه تغییر می‌کند؟

احمد وخشیته

کمتر از یک روز تا دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی باقی مانده است؛ دیداری که به نظر می‌رسد آرایش جدیدی را در خاورمیانه به نمایش درآورد. در این میان دیپلماسی موازی و فعال مقامات اسرائیل با روسیه و آمریکا بیش از پیش شدت یافته است. گری کورن سفیر اسرائیل در روسیه دیروز طی مصاحبه‌ای بار دیگر بر خروج ایران از سوریه تاکید کرد و اعلام کرد که تل‌آویو نقش توافقات را تحمل نخواهد کرد. از سوی دیگر رون درمر سفیر این کشور در آمریکا نیز در نشست واشنگتن پست تصریح کرد که اگر آمریکا و روسیه در هلسینکی در مورد خروج ایران در سوریه به توافق برسند، برای منطقه خوب و مثبت است.

به نظر می‌رسد مسکو قصد ندارد به مسابقه تسلیحاتی با آمریکا ورود پیدا کند و از همین رو با تاکید بر منافع ملی خود در منطقه، به دنبال حل منازعات میان کرملین و کاخ سفید است. ترامپ اعلام کرده است که در این دیدار در رابطه با دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نیز گفتگو خواهد کرد. اگر این نکته را بپذیریم که روسیه تلاش کرده بوده که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیلاری کلینتون شکست بخورد و آقای ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شود، این موضوع بیانگر آن است که بسیاری از منازعات و سیاست‌های اعلانی کاخ سفید و کرملین فرمایشی و به عبارتی دعوای زرگری است و اگر تعریف و تمجیدهای پوتین و ترامپ در دوران تبلیغات ترامپ را نیز در کنار این نکته قرار دهیم، به نظر می رسد که روسیه و آمریکا در این ایام بیش از هر دوران دیگری از همگرایی سیاست‌های اعمالی برخوردار هستند؛ اگر چه طبیعی است که هر کشوری ملاحظات منافع ملی خود را در سیاست خارجی‌اش جستجو می‌کند. با این وجود باید منتظر نشست تا پس از دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا، به بررسی اشتراک ها و افتراق های هلسینکی و گوادلوپ نشست؛ اما به نظر می رسد روسیه و آمریکا خاورمیانه جدیدی را با منافع مشترک مبتنی بر یک بازی برد-برد دنبال می‌کنند.

متن کامل مقاله در لینک زیر:

https://t.me/irgeopolitics/5562

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics