🔵انگیزه‌های مهم هند برای حضور در آسیای مرکزی.. 🖊فرزاد رمضانی بونش (پژوهشگر مسائل منطقه)

🔵انگیزه‌های مهم هند برای حضور در آسیای مرکزی

🖊فرزاد رمضانی بونش (پژوهشگر مسائل منطقه)

✅هند با آسیای مرکزی بیش از دو هزاره، ارتباط تاریخی و تمدنی در بسیاری از زمینه‌ها داشته است. دراین‌بین سیاست خارجی هند از آغاز استقلال نمایانگر اهداف مختلف بوده است، اما از اوایل دهه 1990 به اهداف رفاهی سوق یافته و وزن هر کدام از اهداف ایدئولوژیکی، اقتصادی و امنیتی و دیگر اهداف در سیاست خارجی هند مشخص‌تر شده است. در همین راستا از اوایل دهه 1990، نهروئیست‌ها جایگاه مسلطشان را به نفع ائتلاف لیبرال‌ها و سپس ملی‌گرایان هندو از دست دادند؛ بنابراین از وزن اهداف ایدئولوژیکی به نفع اهداف رفاهی و امنیتی کشور کاسته شد. بر این اساس اهداف ژئوپلیتیکی، اقتصادی و امنیتیِ دستگاه سیاست خارجی هند در آسیای مرکزی (شامل پنج کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) موردتوجه بیشتر قرار گرفت. نوشتار زیر به بررسی انگیزه‌های مهم هند برای حضور در آسیای مرکزی پرداخته است.

✅همه کشورهای آسیای مرکزی غنی هستند و به‌طور بالقوه دارای منابع معدنی و آبی و غنی از نفت خام، گاز طبیعی، پنبه، طلا، مس، آلومینیوم و آهن هستند. لذا هند با سریع‌ترین رشد اقتصادی می‌تواند بازار پایدار، مطمئن برای این کشورها باشد. گذشته از این رشد تند اقتصادی هند، فقر منابع انرژی داخلی، تلاش این کشور در جهت تنوع‌بخشی به منابع انرژی، تضمین واردات انرژی، امنیت انرژی به اولویتی اساسی برای هند بدل شده است. همچنین در سند چشم‌انداز هیدروکربنی ۲۰۲۵ هند تنوع‌بخشی به منابع واردات انرژی از طریق مشارکت فعال در طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز سراسر جهان مورد تأکید قرارگرفته است. لذا منابع انرژی آسیای مرکزی برای هند اهمیت زیادی دارد و در تلاش است تا با متنوع سازی گزینه‌های تأمین انرژی ضریب امنیتی خود را افزایش داده تا ضمن کاهش وابستگی بیش‌ازحد به یک گزینه، در رقابت با دیگر قدرت‌های اقتصادی مانند چین بر سر دستیابی به منابع انرژی عقب نماند. در همین راستا به خط لوله تاپی توجه کرده است.

🔸 متن کامل این مقاله در لینک زیر ⬇️⬇️
http://www.npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182262

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics