سایه سنگین بحران بر روابط چین و هند

سایه سنگین بحران بر روابط چین و هند

به گزارش ایرنا، شرایط کنونی چین و هند به عنوان پرجمعیت ترین کشورهای جهان در حال حاضر به گونه ای است که هر یک از آنها دیگری را به ایجاد ناآرامی در مناطق مرزی متهم می کنند و این در حالیست که هندوستان نیروهایش را به گفته پکن از مرز «سیکیم» عبور داده و وارد خاک چین کرده است.
هند هم مدعی است که چین در حال ساخت جاده ای در هیمالیاست که بوتان هم به آن اعتراض دارد و هر دو طرف بر این باورند که اقدام چین با توافقنامه های موجود همخوانی ندارد.
از سوی دیگر گزارش روزنامه گلوبال تایمز چین هم حاکی است که مردم این کشور خواستار پاسخگویی قاطع چین به تحریکات نظامی هند هستند.
این نشریه می نویسد؛ هند نزدیک به سه هزار نیروی نظامی خود را به مرز اعزام کرده است و شدت گرفتن رویارویی نظامی هر دوطرف را تهدید می کند.
از سوی دیگر رسانه های گروهی و محققان چینی بر این باورند که اگر هند همچنان به چین بی اعتمادی نشان دهد روابط تیره تر خواهد شد.
چینی ها می گویند که نیروهای هندی وارد منطقه ای به نام «دولکام» شده اند که به تبت در چین نزدیک است و این خطر امنیتی برای پکن دارد.
هند می گوید، این نیروها به این دلیل با بولدوزر و تجهیزات نظامی وارد منطقه شده اند که مانع ساخت جاده چین در ناحیه «یادونگ» شوند.
مرز تبت جنوبی از سال های بسیار دور، محل تنش های فراوان میان چین، هند و بوتان بوده است و از آن بدتر اینکه منازعات مرزی چین و هند یکی از بزرگترین مناقشات تاریخی مرزی دنیاست که تاکنون لاینحل مانده است.
در شرایطی که چین از هند خواسته است نیروهایش را از منطقه خارج کند، بوتان از پکن خواسته است ساخت جاده را متوقف سازد زیرا به باور این کشور در خاک بوتان در حال احداث است.
هند هم موضع گیری مشابهی دارد اما چین اصلا برایش این منازعات قابل قبول نیست و می گوید که دهلی نو مشخصا این منطقه را به عنوان ناحیه ای که متعلق به چین می باشد به رسمیت شناخته و اسناد آن هم موجود است.
گلوبال تایمز نوشته است که چین و هند دو قدرت نظامی بزرگ و دارای توان تسلیحاتی اتمی هستند که درگیری های آنها عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.
آمارهای رسمی دو کشور نشان می دهد که حضور نظامی آنها در منطقه «سیکیم» سنگین است و هر یک از طرفین 3 هزار نیرو وارد منطقه کرده اند.
چین بر این باور است که دامن زدن هند به این تنش ها، تنها هدیه ای برای آمریکاست که بسیار مشتاق تنش در روابط کشورهای منطقه است.
از سال ۲۰۱۵ میلادی هر دو کشور بارها یکدیگر را متهم کرده اند که سربازانشان از مرز عبور کرده اند. اگرچه هنوز گلوله ای شلیک نشده است اما خطر درگیری فیزیکی میان دو کشور اکنون بیشتر از هر زمان دیگری است.
دو کشور در سال ۲۰۰۵ میلادی به توافق رسمی دست یافتند مبنی بر اینکه منازعات چند دهه ای مرزی خود را بدون توسل به زور حل و فصل کنند.
آنها در سال ۲۰۱۳ میلادی یک توافقنامه دیگر با تاکید بر حل منازعات با استفاده از راهکارهای دیپلماتیک امضا کردند.
از سال ۲۰۰۳ میلادی دو کشور ۱۹ بار مذاکره رسمی برای حل اختلافات مرزی برگزار کرده اند که هنوز نتیجه ملموسی نداشته است.

ایرنا

ژئوپولیتیک ایرانی
@Irgeopolitics