⭕️دنیس راس: ترامپ از برجام خارج شود، تهران برنده خواهد شد

⭕️دنیس راس: ترامپ از برجام خارج شود، تهران برنده خواهد شد

📝 یادداشت مشاور هیلاری کلینتون و دستیار ویژه اوباما در واشنگتن پست:
🔹خطر ناشی از پایان برخی شرایط و مفاد توافق هسته‌ای پس از ۱۲ سال، خطری واقعی است اما این بدان معنا نیست که رئیس‌جمهور ترامپ باید در ماه می (اردیبهشت) از توافق خارج شود.
🔹 او اگر چنین کند، در خروج از توافق تنها خواهد بود و اروپایی‌ها به او ملحق نخواهند شد.
🔹اروپایی‌ها آماده مذاکره با آمریکا و پذیرش برخی امتیازها بوده‌اند؛ امتیازهایی از قبیل اعمال تحریم‌ بر آزمایش موشک بالستیک ایران، انتشار بیانیه مشترک درباره محدود کردن آنچه ایران پس از ۲۰۳۰ قادر به انجام دادن است و آمادگی برای بالا بردن هزینه‌های رفتارهای ثبات‌زدای ایرانی‌ها در منطقه.
🔹خروج از توافق سبب پایان دادن به این موضوعات خواهد شد و سبب انزوای آمریکا خواهد شد و ایرانی‌ها منزوی نخواهند شد.
🔹متاسفانه اینطور نیست که اروپایی‌ها فقط بخواهند به توافق پایبند باشند بلکه اقدامات گسترده‌ای برای باقی نگهداشتن ایرانی‌ها در توافق انجام خواهند داد و ایرانی‌ها هم می‌دانند که چطور با ترس‌های اروپایی‌ها بازی کنند.
🔹تهران از همین حالا هم در حال اعلام این است که به سرعت می‌تواند سانتریفیوژهای جدید و کارآمدتری را مستقر کند و محدودیتی روی خروجی‌های آن اعمال نکند.
🔹این موضوع، قطعا ترس‌های اروپا را درباره خطر رو به گسترش یک جنگ برخواهد انگیخت و آنها را به ارائه پیشنهاد و مشوق‌ به ایرانی‌ها به منظور باقی ماندن در توافق سوق خواهد داد.
🔹ترامپ شاید معتقد است که خروج از توافق او را در قبال تهران سرسخت جلوه می‌دهد اما اینطور نیست. چنین کاری بی توجهی به یک خطر واقعی و تقدیم کردن یک پیروزی به تهران است.
🔹ایرانی‌ها متوجه خواهند شد که ما تنهاییم و فشار معناداری برای توقف آنچه که آنها در حال انجام در منطقه هستند، وجود نخواهد داشت.
🔹نقطه کانونی دولت ترامپ باید مهار گسترش نفوذ ایرانی‌ها، نیروهای نیابتی آنان و گسترش توانمندی نظامی آنها در سوریه باشد اما اینطور نیست.

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics