به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
🔗♦️آلسعود در العوامیه بهدنبال چیست؟
#عربستان
🔗♦️آلسعود در العوامیه بهدنبال چیست؟
نیروهای امنیتی عربستان به العوامیه حمله و آنرا محاصره کردند. شدت حملات به این منطقه بهگونهای است که حتی نظامیان سعودی با توپخانههای خود هم به سوی آن شلیک میکنند. این سرکوب همچنان ادامه دارد و هر چند روز خبری در خصوص کشتهشدن یا اعدام جوانان العوامیه در رسانهها منتشر میشود. بهتازگی حکم اعدام چندین جوان از العوامیه صادر شد.
1️⃣ العوامیه در واقع شهرکی است در شمال شرق عربستان و در استان القطیف. این شهرک مشرف به خلیج فارس بوده و فاصله کمی با بحرین دارد. وجود نفت در این مناطق باعث شده تا بر اهمیت راهبردی آن افزوده شود. علاوه بر این، به دلیل شیعه بودن اکثر مردم العوامیه و واگرایی نسبی از حکومت سعودی، ریاض همواره با حساسیت به آن نگریسته است. اینکه شیخ شهید نمر که دو سال قبل توسط رژیم سعودی اعدام شد، اهل العوامیه است، زنگ خطر را برای ریاض با شدت بیشتری به صدا درآورده.
2️⃣ در شهرک العوامیه، آنجا که عربستان بیشتر احساس تهدید میکند، منطقهی المسورة است. اوایل بهمنماه 95 رژیم عربستان سعودی مردم المسورة را به تخریب خانهها و اخراج آنها از این منطقه تهدید کرد. همان روزها مردم العوامیه با نصب چادرهایی در المسورة، همراهی خود با مردم این منطقه را فریاد زدند تا مانع از اقدام عملی نیروهای امنیتی عربستان شوند. پس از مدتی کشوقوس و سرکوبهای موقت، در نهایت نیروهای امنیتی عربستان در اردیبهشتماه سال جاری العوامیه را تحت محاصره قرار داده و به سرکوب مردم و تخریب خانهها پرداختند. هجوم وحشیانه به منطقه المسوره محدود نشد و سایر مناطق از جمله الدایره، شکرالله، کربلاء و ... را هم دربرگرفت. سوزاندن مراکز تهیهکننده اقلام مورد نیاز مردم در کنار تخریب منازل و حمله به جوانان معترض، بیشتر از دو ماه است که در دستور کار نیروهای امنیتی عربستان قرار دارد. سوزاندن بزرگترین نانوایی العوامیه در کنار محدودیتهای اقتصادی دیگر، زندگی را بر مردم آن سخت کرده است. حتی برخی خبرها از سرقت اماکن تجاری این منطقه حکایت میکند. مدارس مورد هجوم قرار میگیرند و از ورود اهالی شهر که بیرون از العوامیه هستند، جلوگیری میشود.
3️⃣ بهانهی عربستان برای چنین حملات وحشیانهای به مردم العوامیه، قانونشکنی برخی افراد است. ریاض میگوید که برخی از شهروندان العوامیه با قانونشکنی، رفتارهای تروریستی داشتهاند. با فرض اینکه این ادعا که البته همیشه از سوی حکومت سعودی مطرح میشد، درست است، باید پرسید آیا مجازاتی که آلسعود در نظر گرفته، با جرمی که مدعی است صورت گرفته، همخوانی دارد؟ در کجای دنیا یک شهر را تخریب میکنند بهبهانهی اینکه یک گروه یا چند شهروند آن شهر مرتکب جرم شدهاند؟!
4️⃣ یکسال قبل، فایل صوتیای از سفیر سابق و جنجالی عربستان در عراق، ثامر السهبان منتشر شد که از ضرورت تخریب و نسلکشی در العوامیه سخن میگفت. فارغ از صحت و سقم آن فایل، واقعیت این است که عربستان اکنون بهدنبال تحقق چنین ایدهای است؛ العوامیه باید سرکوب شود چرا که شیعیانش با ریاض همراه نیستند!
منبع: تبیین
ژئوپولیتیک ایرانی
@Irgeopolitics