به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
هدف استراتژیک روسیه در سوریه
هدف استراتژیک روسیه در سوریه
مدت ها بود می خواستم در مورد هدف اصلی استراتژیک فدراتیو روسیه در جمهوری عربی سوریه چیزکی بنویسم. چندبار برگ هایی را سیاه کردم؛ ولی دیدم یا برای کانال دراز و خسته کننده است، یا آن که برخی از واقعیت ها در آن پنهان مانده است؛ تا این که امروز(20 آبان 1396) اتفاقی مناظره ای را در یک برنامه ی تلویزیونی معتبر مربوط به چهار سال پیش دیدم. دوبار از آغاز تا پایان آن را گوش دادم؛ گفتگویی بود بین دو کارشناس. یکی در دفاع از ایالات متحده سخن می گفت و کارشناس دیگر به نام آقای « رجب صفراُف» به دفاع از نقش روسیه در سوریه می پرداخت. پس از این بود که دیدم بهتر است به جای بررسی و تحلیل در این باره، تا جایی که ممکن است، سخنان و دفاعیات جناب صفراُف را بازگو کنم. خوب دقت و وارسی کنید؛ این تقریباً عین سخنان ایشان در گفتگوی 14 شهریور 1392، برابر با 5 سپتامبر 2013 می باشد. چون نقل قول مستقیم است، آن را درگیومه قرار داده ام:
« روسیه نگران آن است که سوریه بهانه ای باشد برای این که، به سمت ایران بیایند و با این کار به مرز روسیه برسند، خط قرمز دفاعی روسیه در ایران است. و خط دفاعی ایران در سوریه؛ روسیه نگران آن است که کاراز سوریه شروع شود. آمریکا می خواهد از شورای امنیت استفاده کند و بگوید جامعه ی جهانی با این حمله موافق است. روسیه هم به همین دلیل جلوی رفتن پرونده(سوریه) به شورای امنیت را گرفته است. آمریکا همیشه کوشیده است، وضع روسیه را در همه جا خراب کند. استراتژی آمریکا در قفقاز جنوبی یا آسیای مرکزی، سیاست آمریکا در ایران، همکاری آنها با سلطنت های خلیج فارس، با مصر و آفریقای جنوبی، همه ی اینها برای آن است که هرکجا که روسیه جای پایی دارد، آن را برکنار کنند. می خواهند کاری کنند که روسیه امکان صدور انرژی خود را نداشته باشد. بنابراین سوریه یک نقطه حساس است برای روسیه. این جا بحث بر سر حفظ بشار اسد برای کرملین خیلی هم مهم نیست. مهم برای کرملین دخالت غرب در امور داخلی سوریه است. روسیه هیچ وقت این شرط را نبسته که اسد باید بماند. روسیه همیشه مواظب است که کسی از خارج سوریه در امور داخلی آن دخالت نکند... صحبت از سوریه فقط یک بهانه بوده و اصل هدف ایران است... الان سوریه است فردا می تواند ایران باشد. اگر سیستم امروز حکومت ایران عوض شود و به یک سیستم غرب گرا مبدل شود و رهبران آن واسطه های آمریکا باشند، این امر اصلاً به مرگ روسیه می انجامد. نقطه ی نخست فروپاشی روسیه خواهد بود. اگر سیستم حکومتی ایران عوض شود، در نخستین قدم آسیای مرکزی از زیر حضور و علاقمندی و نفوذ روسیه خارج خواهد شد. در قدم بعد کشورهای حوزه قفقاز به سیستم دفاعی ناتو می پیوندند. قشون های نظامی غرب به دریای خزر خواهند آمد؛ و راه های صدور انرژی روسیه به غرب بسته خواهد شد؛ و در ایران صدها پایگاه نظامی و مراکز تربیت تروریست ها و اکستریمینست ها( جزم اندیش)، نخستین نقطه شروع مرگ روسیه خواهد بود. روسیه (در واقع) الان دارد از خودش دفاع می کند. برای روسیه ایران نقطه ای است که هیچ گاه نمی گذارد به تنهایی با آمریکا و غرب و سلطنت های فروخته شده ی خلیج فارس درگیر شود...».
برگرفته از کانال دکتر یدالله کریمیپور
ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics