⚠️ بحران باروری، ادعایی غیرمستند و غیر علمی است!

⚠️ بحران باروری، ادعایی غیرمستند و غیر علمی است!

🔵 دکتر میمنت حسینی چاوشی محقق و جمعیت‌شناس در دانشگاه ملی استرالیا به ارائه پژوهشی درباره "تحولات فرزندآوری و باروری در ایران" پرداخت. اهم نکات این گزارش مهم و متفاوت به شرح زیر است:

1⃣ حدود ۵۰ درصد زنان ایرانی تا ۲۲ سال اولین فرزند خود را به دنیا می‌آورند. با گذشت زمان بی‌فرزندی به دلیل عدم ازدواج افزایش یافته و بی‌فرزندی در عین ازدواج کردن کاهش یافته است. باروری در بازه ۵ ساله اخیر روند افزایشی داشته و حدود ۲ درصد بوده که همان سطح جانشینی است. این افزایش ناشی از جبران باروری به تاخیر افتاده در سال‌های گذشته است.

2⃣ تعداد فرزندان زنان ایرانی تقریبا وضعیت متعادلی دارد. تقریبا ۳۲ درصد تک فرزند، تقریبا ۳۲ درصد ۲ فرزند و تقریبا ۳۲ درصد ۳ فرزند دارند. در نهایت می‌توان گفت برخلاف برخی سخنان غیرمستند و غیرعلمی در ایران بحران جمعیتی در بحث باروری نداریم و نرخ باروری در همان حد سطح جانشینی است.

3⃣ کاهش فرزندآوری بیشتر ناشی از عدم ازدواج است. ناباروری و یا عدم تمایل به فرزندآوری تاثیری در کاهش فرزندآوری ندارد. به همین دلیل باید سیاست‌های تسهیل ازدواج و فرزندآوری توسط دولت اجرا شود.

4⃣ میزان باروری کل در ایران در سال ۱۳۸۵ به حدود ۱.۹ فرزند و در سال ۱۳۹۰ به حدود ۱.۸ کاهش یافت اما برخی آنرا پایین‌تر از سطح واقعی یعنی در حدود ۱.۵ و حتی ۱.۳ فرزند برآورد کردند که غیرواقعی بود.

5⃣ حتی با استناد به مطالعات مقطعی (نه نسلی)نتیجه گرفته شد که در صورت تداوم این روند پایین باروری، جمعیت با رشد منفی و حتی انقراض تدریجی نسل روبرو خواهد شد. این نگرانی‌ها با واقعیت همخوانی نداشت.

6⃣ با توجه به اینکه نسل متولدین بعد از انقلاب هنوز در سنین باروری به سر می‌برند و باروری خود را تکمیل نکرده‌اند، در دهه‌های آینده نیز جمعیت با رشد مثبت افزایش خواهد یافت.

7⃣ اعلام شیوع بی‌فرزندی و تک‌فرزندی در جامعه عموما بر اساس نتایج تحقیقات نمونه‌ای بوده است که قابلیت تعمیم ندارند.

8⃣ افزایش بی‌فرزندی در گروه‌های سنی جوان‌تر به دلیل تاخیر در فرزندآوری است و ممکن است بسیاری از زنان بدون فرزند بخواهند در آینده فرزندآوری را تجربه کنند.

9⃣ میزان باروری در سال ۱۳۹۰ در نقاط شهری ۱.۷ و در نقاط روستایی ۲.۱ فرزند بوده که بیانگر به حداقل رسیدن تفاوت‌های روستایی-شهری باروری در ایران است.

🔟 بررسی‌های اخیر حاکی از این است که قصد و نیت فرزندآوری زنان همچنان تداوم دارد و تعداد فرزندان ایده‌آل آنان بیش از دو فرزند است. به دلیل ساختار جوان جمعیتی و حضور نسل متولدین دهه ۱۳۶۰ در سنین باروری، در سال‌های آینده تعداد موالید هرچند رو به کاهش ولی همچنان رشد مثبت جمعیت را تضمین خواهد کرد.
مرکز بررسی‌های استراتژیک

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics