نوشتههایی از همه جا درباره اقتصاد و اجتماع با تاکید بر رابطه قدرت و ثروت مسیر ارتباطی: @jafkheir
«هتل افسانهای لوکس کره شمالی: نماد فروپاشی خوداتکایی»
«هتل افسانهای لوکس کره شمالی: نماد فروپاشی خوداتکایی»
هنگامی که نام کرهشمالی به میان میآید، «لوکس و تجملی» نخستین کلمهای نیست که به ذهن متبادر میشود. قرار بود در 15 آوریل سال 2012 همزمان با جشن یکصدمین سالگرد تولد «رهبر ابدی، کیم ایل سونگ» بلندترین و باشکوهترین ساختمان پیونگ یانگ افتتاح شود.
هتل ریوگیونگ (Ryugyong) در توصیفات رسمی به عنوان عمارتی با 105 طبقه، به بلندای 330 متر و دارای 3000 سوئیت و یا 7665 اتاق بر طبق منابع مختلف، امکانات کسب و کار، یک سکوی رصد و هفت رستوران گردان معرفی میشود. نام ریوگیونگ به معنای «پایتخت درختان بید» یکی از نامهای تاریخی شهر پیونگیانگ نیز هست.
ساخت آن در سال 1987 آغاز شد و در ابتدا قرار بود در سال 1989 افتتاح شود، زمانی که میتوانست افتخار بلندترین هتل جهان و هفتمین آسمانخراش بزرگ را از آن خود کند. با این حال یک رشته از حوادث و بدبیاریها از جمله فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بلایای طبیعی و مشکلات مالی در کنار روشهای مدیریتی و مواد ساختمانی این امر را ناممکن ساخت. ساخت هتل به مدت شانزده سال متوقف شد و دوباره در سال 2008 از سر گرفته شد. شرکت مصری گروه صنعتی اوراسکام مسئولیت ادامه ساخت را برعهده گرفت. اوراسکام یک قرارداد 400 میلیون دلاری با دولت کره شمالی امضا کرده است تا شبکه تلفن همراه نسل سوم را راهاندازی کند و هرگونه ارتباط مستقیم با پروژه هتل ریونیونگ را رد کرده است.مقامات در همان سال 2008 اعلام کردند برنامهریزی شده است تا در آوریل سال 2012 همزمان با یکصدمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ گشایش یابد. در ژولای 2011 نمای بیرونی شامل صفحات شیشهای و آنتنهای مخابراتی تکمیل شد. اما دولت کره شمالی در افتتاح آن در سال 2012 باز هم ناکام ماند. عکسهایی که برای نخستین بار در سپتامبر 2012 از داخل هتل به بیرون درز کرد نشان داد که هیچ کاری در داخل آن انجام نشده است.
کار بر روی بخشها و نمای بیرونی ساختمان دوباره آغاز شد، اما فضای داخلی تقریبا دستنخورده باقی مانده است. تنها افراد اندکی اجازه داشتهاند نگاهی اجمالی به داخل بیندازند. عکسهای جدیدی که مسافران یکی از تورهای چینی گرفتهاند نشان میدهد که چرا جدای از نمای باشکوهی که به پایتخت بخشیده است، چیزهای اندکی برای نمایش وجود دارد. در حقیقت نمای داخلی بیشتر شبیه یک پارکینگ بزرگ خودرو است. یک لابی لخت بتنی بدون روشنایی، لولهکشی و مبلمان.
ساختمان هرمی شکل دارای سه بال است که هر کدام 100 متر طول، 18 متر عرض و با شیب 75 درجه در یک نقطه مشترک به شکل قله نوک تیز به هم میرسند. این ساختمان 105 طبقه که قرار بود به نماد برتری این کشور تبدیل شود اکنون در عوض بعنوان مرموزترین برج جهان شناخته میشود. برخی آنرا به طنز «هتل روز رستاخیز» مینامند. ساختار هرمی شکل آن قلعه شیطان نام گرفته و اتصال زمینی آن دعوتکننده ستاره مرگ.
https://telegram.me/jafar_kheirkhahan