قصیدهٔ۲ …۴۹. یا سید البشر! زده خورشید بر نگین

قصیدهٔ۲


۴۹. یا سَیِّدَ البَشَر! زده خورشید بر نگین
یا اَحسَنَ الصُّوَر! زده ناهید در نوا

🍃🍂🍃🍂
سیّدالبشر: آقا و سرور بشر، نعتی است بر پیامبر(ص).
احسن الصّور: بهترین صورت‌ها و نقش‌ها.
ناهید: ستاره‌ای است که او را زهره نیز گویند که مطربۀ فلک و چنگ‌زن است.
نوا: نغمه و آهنگ.
در قدیم معمول بود که امرای کوچک بر نگین مهر خود نام سلطان یا امیر بزرگ را می‌نوشتند.

معنی: هنگام معراج، خورشید، سلطان آسمان، بر نگین مُهر خود نقش «یاسیدالبشر» را نوشته است و ناهید، خنیاگر فلک، بهترین نغمه و سروده‌ها را سروده است.

@khaghanieshervani