جمعیت نسوان وطن‌خواه. هدف جمعیت نسوان وطنخواه ترویج حقوق زنان و بهبود شرایط دختران بود

جمعیت نسوان وطن‌خواه
(۱۳۰۱–۱۳۱۲) یکی از سازمان‌های شناخته شدهٔ زنان در تهران بود که در سال ۱۳۰۱ توسط تعدادی از زنان روشنفکر ایرانی به اهتمام محترم اسکندری تشکیل شد. هدف جمعیت نسوان وطنخواه ترویج حقوق زنان و بهبود شرایط دختران بود. این سازمان نشریه نسوان وطنخواه را منتشر می‌کرد و فعالیت‌هایی مانند برگزاری کلاس‌های تحصیلی دختران و اکابر، تاسیس بیمارستان برای زنان فقیر، برگزاری جلسات سخنرانی و راهپیمایی داشت و نمایشی به نام آدم و حوا اجرا کرد. این جمعیت میزبان دومین کنگره نسوان شرق در سال ۱۳۱۱ در ایران بود، پس از مرگ محترم اسکندری، مستوره افشار ریاست جمعیت نسوان وطن خواه را برعهده گرفت

در چهارمین جلسه کنگره نسوان در 9 آذر 1311 که با حضور نمایندگان نسوان کشورهای شرقی و جمعیت نسوان وطن‌خواه برگزار شد، پیشنهادهای مستوره افشار مانند اعزام محصل‌های زن به خارج، قانون ازدواج ایران و رسیدگی به صحت و سلامت زن و شوهر قبل از ازدواج از سوی وزارت عدلیه آن زمان پذیرفته شد. اما با همه این فعالیت‌ها جمعیت نسوان وطن خواه در حالی که دارای 195 عضو رسمی بود در سال 1312 به فرمان رضاشاه در حالی که افشار همچنان رئیس آن بود منحل شد.
@kharmagaas