فرهاد قنبری:. ‏ «متانول» این‌ بار ۷۶۸ قربانی گرفت

فرهاد قنبری:
‏«متانول» این‌ بار ۷۶۸ قربانی گرفت
‏"بنا بر آخرین اعلام سازمان اورژانس کشور، از نیمه شهریور تا ۱۷ مهر، ۷۶۸ نفر بر اثر مصرف مشروب الکلی تقلبی حاوی متانول در استان‌های البرز،تهران، مرکزی، فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد، هرمزگان،خراسان شمالی وقزوین دچار مسمومیت شدند" (ايسنا)

شاید علت اصلی این امر را باید در گران شدن دلار و به طبع چند برابر شدن قیمت مشروبات الکلی دانست که به صورت قاچاق وارد کشور می شود. مسئله ای که باعث شده است مصرف کنندگان به مواد دست ساز و خانگی روی آورده و خطرات جانبی آن را به جان بخرند.

اما مسئله اینجاست که این میل شدید به مصرف الکل و مشروبات از کجا می آید؟ میلی که باعث می شود خطرات ناشی از آن که ممکن است به قیمت زندگی شان تمام شود را به جان بخرند؟

در ایران امروز مصرف مشروبات و الکل معنایی متفاوت و نشانه ای بیشتر از یک سرخوشی و مستی لحظه ای دارد. معنای متفاوتی که باعث پذیرش چنین ریسک های خطرناکی می شود.
افراد در ناخوداگاه خود با مصرف مشروبات هم در مقابل اقتدار و مرجعیت حکومت (که از مصرف مشروبات جلوگیری می کند) مقاومت می کنند و از این راه به ارضا درونی می رسند و هم با مصرف این نشانه خود را به عنوان سوژه هایی غیر قابل کنترل که به راحتی تسلیم نمی شوند، معرفی می کنند. (در برخی خانواده ها و فرهنگ ها نیز به عنوان نشانه امروزی بودن و مدرن بودن شناخته می شوند).

به احتمال زیاد اگر فروش و مصرف مشروبات الکی در ایران آزاد بود بسیاری از همین افراد که با مصرف موارد غیر بهداشتی به خود آسیب رسانده اند از مصرف آن (با توجیه خطرناک بودن آن) سر باز می زدند.
@kharmagaas