من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii
فرهاد قنبری:. دولت در خواب زمستانی
فرهاد قنبری:
دولت در خواب زمستانی
✅ بسیاری از افرادی که امروز مسئولیت های مهم اقتصادی در دولت آقای روحانی را بر عهده دارند، افرادی هستند که با دیده تحقیر به اقتصاد کوپنی دهه شصت نگاه می کنند. اکثر این افراد از تئوریسن های اقتصادی هستند که در سالهای اول دهه هفتاد دولت آقای هاشمی بودند و با طرح های توسعه ای و کاهش سیاست های حمایتی باعث افزایش تورم و شورش های اجتماعی متعددی در آن سالها شدند.
✅ تیم اقتصادی دولت آقای روحانی به کما رفته است و به نظر هیچ برنامه ای برای کنترل وضعیت افسار گسیخته بازار ارز و سکه ندارد. دولتی که در افزایش حقوق کارگران و کارمندان نهایت دقت و خساست را به خرج می دهد تا به بهانه افزایش نقدینگی حدالمقدور رقم افزایش حقوق را پایین نگه دارد در کنترل شرایط بحرانی کاملا ناکارآمد است.
✅ از مهمترین دلایل پیروزی روحانی در انتخابات سال گذشته تاکید بر آرامش اقتصادی حاکم بر بازار کشور بود، دستاوردی که روحانی و جهانگیری بارها و بارها در مناظره ها و تبلیغات انتخاباتی به آن تاکید کردند و با ترساندن مردم از شرایط اقتصادی سال نود و دو مردم را به پای صندوق های رای کشاندند. حال با گذشت کمتر از یک سال از عمر دولت همین مسئله با شدت بیشتری خود را نشان می دهد و دولت در عمل هیچ برنامه ای برای مبارزه با وضع موجود ندارد.
✅ آقای روحانی در خوزستان شعار مبارزه با ریزگزدها را با شدت بیشتری داده بود و امروز تصاویری که از خوزستان مخابره می شود نه فقط هوا که دیگری آب شرب هم یافت نمی شود.
دولت آقای روحانی در تحقق شعارهای انتخاباتی بسیار ضعیف و ناکارآمد بوده است و در این زمینه نه تنها کسی پاسخگو نیست بلکه با جواب های مضحک و انداختن توپ در زمین این و آن باعث برهم ریختن آرامش بیشتر بازار و عصبانیت مردم می شوند.
✅ دولت ایران در دهه شصت با وجود تحریم های شدید، شرایط جنگی، کاهش صادرات نفت و افت شدید قیمت نفت توانست با شرایط کپنی اقتصادی را اداره کند که وضعیت تورم به مراتب کمتر از امروز و آرامش روانی حاکم بر جامعه بسیار بیشتر از امروز بود.
سیاست گذاران اقتصادی دولت آقای روحانی به تمسخر اقتصاد کپنی می پردازند و در عین حال در مقابل گسترش روز افزون کارتن خواب ها و افرادی که از سطل آشغال ها تغذیه می کنند هیچ پاسخی ندارند. در دهه شصت به واسطه سیاست های حمایتی نه کسی مجبور به تغذیه از سطل آشغال بود و نه این میزان تبلیغات برای فروش کلیه و تن فروشی برای امرار معاش در جامعه رواج داشت.
✅ بی شک عامل اصلی ایجاد این فاصله طبقاتی خورد کننده نه تحریم های ترامپ و نه کاهش قیمت نفت است بلکه صحنه گردان این آشفته بازار دلالان و آقا زادگانی هستند که به اسم بازار آزاد و توسعه و بازرگانی در حمایت قانون به تاخت و تاز خود ادامه می دهند و در این راه تنها چیزی که برایشان ارزشی ندارد کرامت انسانها و فروپاشی اقتصادی میلیون ها خانوار است.
@kharmagaas