من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii
فرهاد قنبری:
فرهاد قنبری:
در خبرها آمده است کودک دوازده ساله ایرانی برای گرفتن پناهندگی بیست روز پشت مرزهای استرالیا اعتصاب غذا کرده است.....
سوالی که در ذهن ایجاد می شود این است که یک کودک دوازده ساله (پنجم ابتدایی) هنوز چه درکی از جهان پیدا کرده است که برای فرار از وطن و اقامت در کشور دیگری اینگونه جان خود را به بازی می گیرد؟!
خشونتی که امروزه رسانه های فارسی زبان داخلی و خارجی در حق مردم ایران اعمال می کنند چنان سنگین و کمرشکن است که بسیاری از مردم از کودک ده ساله تا پیر هشتاد ساله چیزی جزء سیاهی و تباهی روبروی خود مشاهده نمی کند و برای فرار از وضعیت حاضر به پذیرش هر گونه فشار و ذلتی است.
بسیاری از این رسانه های مجازی، رادیویی و تلویزیونی روزانه هزاران خبر منفی و ناامیدکننده را در ابعاد وسیع در سطح جامعه تولید و پخش می کنند به گونه ای که کمتر مخاطبی می تواند، از میزان آسیب روانی تولید شده این اخبار خود را در امان نگه دارد. این رسانه ها در مقایسه ای دائمی ایران را همچون جهنمی بی انتها که در اعماق آن چیزی جز سیاهی و پلشتی نیست تصویر می کنند و در مقابل غرب و شرق را بهشتی آرام و غرق در رفاه نشان می دهند. این تبلیغ هر روزه و مداوم همچون شکنجه ای همیشگی و فرسایشی عمل می کند که در نهایت، مخاطبان خود را به انسان هایی عصبی، ناراضی و پرخاشگر بدل کرده و راهی جز فرار یا خودکشی را در مقابلشان قرار نمی دهد.
در مقابل بسیاری از این افراد که موفق به گذر از هزارتوی پیچیده کسب پناهندگی و اقامت در کشورهای مختلف می شوند کم کم با واقعیت زمخت جهان غرب و شرق مواجه شده و خود را در شرایط و موقعیت سخت تر از ایران مشاهده می کنند.
تنهایی، انزوا، احساس بیگانگی از یک سو و پرداختن به مشاغل ابتدایی و دون پایه در سوی دیگر از اولین واقعیت هایی است که هر پناهنده ای با آن مواجه می شود. اغلب این جوانان پس از دریافت پناهندگی و اقامت به سرعت متوجه می شوند که غرب چهره دیگری جز بارها، دیسکوها و سواحل شنی دارد و باید برای زیست روزمره به دنبال اشتغال و کسب درآمد باشند. بسیاری از این جوانان که در ایران با مدارک عالی دانشگاهی فارغ التحصیل شده اند در غرب مجبور به انجام مشاغلی مانند شستشو ظروف در رستوران ها، کار در فروشگاهها یا کارگری در شهرداری و امثالهم می شوند و اوقات فراغت خود را هم با سیر در فضاهای مجازی سپری کرده و پس از مدتی دچار یاس و ناامیدی می شوند...
حال خبر اعتصاب غذای کودک دوازده ساله برای گرفتن پناهندگی را باید اوج این خشونت ورزی رسانه ای در قبال ملتی دانست که دهه هاست به خود تحقیری مزمن مبتلا شده است.
@kharmagaas