من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii
سوال: آیا در آینه نمادگرایی وجود دارد؟. تارکوفسکی: خیر خود تصاویر نماد هستند
سوال: آیا در آینه نمادگرایی وجود دارد؟
تارکوفسکی: خیر خود تصاویر نماد هستند.اما برخلاف نمادهای پذیرفته شده آنها را نمی توان رمز گشایی کرد.
تصاویر لخته هایی از خود زندگی هستند.و حتی خود هنرمند، مولف،خالق هم دقیقا نمی داند اثری که آفریده دقیقا چه معنایی دارد چه رسد به مخاطب.
شعر اندوه من تابناک است از پوشکین یک نماد نیست بلکه تصویر است.
آدم با خواندن مرگ ایوان ایلیچ اثر تولستوی احساس می کند که گویی در پیچ و خم های روده کوچک گرفتار شده است و نمی تواند رها شود.
چیزی که احساس می کند کاملا واقعی و عیان است بیماری هر چیز دیگر را محو می کند، حتی بر آنچه بر مرد بیمار می گوید اثر می گذارد. دیگر امور زندگی را محو و معدوم کرده است. در سالیان خیلی دور نویسندگان ژاپن قرون وسطی تفسیر نمادها در هنر را تقبیح می کردند. به نظرم کار کاملا درستی است! هر چه نماد کمتر بهتر!...
نماد گرایی نشانه ی انحطاط است !
@kharmagaas
تارکوفسکی