من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii
فرهاد قنبری:
فرهاد قنبری:
هر ساله در ماه رمضان مراسمی با عنوان دیدار صمیمی رئیس جمهور با هنرمندان برگزار می شود.
امشب برخی از دعوت شدگان به مراسم افطاری رئیس جمهور نام خود را علنی کرده و از رد دعوت رئیس جمهور سخن گفتند.
به علت رد این دعوت کاری ندارم بلکه مسئله نفس دعوت از این افراد به عنوان هنرمندان این کشور است.
لئو تولستوی در کتاب معروف خود "هنر چیست" می گوید"
«هنر یک فعالیت انسانی است و عبارت است از این که انسانی آگاهانه و به یاری علائم مشخصه ظاهری، احساساتی را که خود تجربه کرده است، به دیگران انتقال دهد؛ به طوری که این احساسات به ایشان سرایت کند و آن ها نیز آن احساسات را تجربه نمایند و از همان مراحل حسی که او گذشته است، بگذرند. هنر، تولید موضوعات دلپذیر نیست. مهمتر از همه، لذت نیست؛ بلکه وسیله ارتباط انسان ها است. برای حیات بشر و برای سیر به سوی سعادت فرد و جامعه انسانی، موضوعی ضروری و لازم است؛ زیرا افراد بشر را با احساسات یکسان، به یک دیگر پیوند می دهد»
تولستوی ویژگی برجسته هنر را وسیله ای برای ارتباط بین انسانها قلمداد می کند.وسیله ای که به طریق آن افراد و جامعه انسانی برای رسیدن به سعادت به آن نیاز دارند.
اگر با تولستوی همدل باشیم و با چنین تعریفی به هنر نظاره کنیم بسیاری از افراد که امروزه در دایره هنرمندان شناخته می شوند ،صرفا کاریکاتوری از یک هنرمند هستند.
در این مراسم متاسفانه به جای هنرمندان واقعی این مملکت که عمر خود را در راه اعتلای فرهنگ و هنر سپری کرده اند و در گوشه ای زندگی خود را سپری می کنند، عده ای از بازیگران دو هزاری و دست چندم تلویزیون و سینما با نام هنرمند دعوت می شوند.
شاید این دعوت در ظاهر امری عادی و معمولی به نظر برسد، ولی در واقعیت باعث ایجاد توهمی پوشالی در سلبریتی های مجازی می شود که خود نیز خود را در جایگاه هنرمند بنشانند و در امور مختلف سیاسی اجتماعی شروع به تئوری پردازی نمایند.
دعوت از محمد رضا گلزار، مهناز افشار، آناهیتا نعمتی، شیلا خداداد و بسیاری دیگر از این نام ها با هیچ معیار و تعریفی از هنر و هنرمند سازگار نیست.
این دعوت اگر به علت شهرت این افراد صورت می گیرد و برای ریاست جمهوری جنبه تبلیغی دارد که جای بسیار تاسف دارد و در سوی دیگر هم اگر واقعا ریاست جمهوری چنین افرادی را هنرمندان این مملکت می داند که جای تاسف بیشتر است.
@kharmagaas