من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii
فرهاد قنبری:. دیدن این عکس نیمه برهنه حمید بقایی برداشتهای متفاوتی را ایجاد کرده است
فرهاد قنبری:
دیدن این عکس نیمه برهنه حمید بقایی برداشت های متفاوتی را ایجاد کرده است.
فارغ از هر قضاوت سیاسی باید بگویم از دیدن این عکس ترسیدم.
سوال اینجاست چه چیزی باعث شده است حمید بقایی این بلا را سر خود بیاورد؟
شاید در ابتدا پاسخی ساده به ذهنمان برسد و آن اینکه ایشان احساس می کنند که در حقش ظلم شده است و راهی به غیر از اعتصاب غذا برای دفاع از حق خود نیافته است.
اما کدام زندانی را می شناسیم که زندان رفتن را حق خود بداند؟
مگر در همان دولتی که ایشان هم به عنوان معاون رئیس جمهور در آن حضور داشت کم افرادی بودند که به ناحق و با اتهام توهین به رئیس جمهور راهی زندان شدند؟
واقعیت این است که آقای بقایی و همفکران او از خشونت گفتمانی ای شبیه خشونت گفتمانی داعش تغذیه می کنند. آنها به مانند بنیادگرایان دینی خود را به عنوان خط کش حق و ناحق در نظر می گیرند.
در نگاه ایشان (به مانند داعشیان) جهان بین دو نیروی سیاه و سفید احاطه شده است. در این تقسیم بندی حاملان این تفکر خود را نماینده نور و عدالت و هر کس که با آنان همراه نیست را غرق در نکبت و رذالت می بینند. آنها یک تعریف از حق و عدالت و دین داشته و هر آنکه را که تعریفی به جز تعریف ارائه دهد را در صراط شیطان می بینند.
آنها در این برداشت و خوانش خود چنان مومند و به چنان یقینی رسیده اند که برای دفاع از آن به جان خود هم رحم نمی کنند.
این تصویر تکیده بقایی بسیار شبیه تصویر آن داعشی است که برای دفاع از عقیده خود کمربند انتحاری به خود می بنند و جان و جسم خود را به خشن ترین شکل ممکن نابود می کند.
این تصویر روایتگر گفتمانی است که آقای بقایی و همراهان ایشان حامل آن هستند. گفتمانی خشن که در آن به جان خود هم رحم نمی کنند.
گفتمانی که باید از آن ترسید و با فاصله به نقد آن پرداخت.
@kharmagaas