من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii
فرهاد قنبری:. شبکههای تلویزیونی دولتی هر کشور به نوعی سخن گوی غیر رسمی آن کشور نیز محسوب میشوند
فرهاد قنبری:
شبکه های تلویزیونی دولتی هر کشور به نوعی سخن گوی غیر رسمی آن کشور نیز محسوب می شوند.
شبکه تلویزیونی صدای آمریکا در طول سالهای فعالیت خود همواره به عنوان سخنگوی سیاست مداران آمریکایی در قبال ایران بوده است، این شبکه در طول فعالیت خود سعی کرده است آمریکای مد نظر خود را برای ببینده ایرانی تولید کند.
در آمریکای برساخته شده توسط این رسانه خبری از طراحی و حمایت از کودتا علیه مصدق، دشمنی و حمله به نفتکش ها، ساقط کردن هواپیمای مسافربری، تحریم های فلج کننده و ممانعت از ورود ایرانیان به آن سرزمین نیست
آنچه که در صدای آمریکا مشاهده می شود عده ای سیاست مدار آمریکایی دلسوز عاشق ایران است که از فقر و بیکاری و نبود دموکراسی و آزادی در ایران به ستوه آمده اند و از هیچ تلاشی برای توسعه و پیشرفت ایران دریغ نمی کنند.
این نگاه رمانتیک به ایران وجه مشترک تمام سیاست مداران آمریکایی نشان داده شده توسط این شبکه است، از جان بولتن تا مک کین و اوباما و ترامپ...همه در این درد مشترک شریک نشان داده می شوند و همه دست در دست هم به دنبال اعتلای نام ایران هستند.
اگر وظیفه صدای امریکا برساختن آمریکایی جدید برای ایرانیان است شبکه بی بی سی چنین رسالتی را برای بریتانیا (و تا حدودی اروپا) بر عهده دارد.
این شبکه به مراتب حرفه ای تر و محافظه کارانه تر از صدای آمریکا رفتار می کند و سعی دارد خود را به عنوان رسانه ای آزاد و مستقل در ذهن مخاطبان نشان دهد.
در حوادث ماه گذشته در ایران دو شبکه سیاست متفاوتی را دنبال کردند.
شبکه صدای آمریکا و کانال تلگرامی اش (آمد نیوز) با حمایت کامل از اعتراضات موجود در ایران تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با رادیکال تر کردن فضا و دعوت مردم به خشونت ورزی بیشتر اهداف دولت آمریکا از این اتفاقات را دنبال کنند.
در این میان بی بی سی به عنوان سخنگوی بریتانیا و اروپا با محافظه کاری بیشتری به حوادث پرداخت و متاثر از مواضع سیاست مداران اروپایی این اعتراضات را شورشی مقطعی توصیف کرد که ممکن است در هر کشوری اتفاق بیافتد، موضع بی بی سی همان موضعی بود که بسیاری از مقامات اروپایی آن را تکرار کردند و در نهایت با دعوت دولت ایران به خویشتن داری بیشتر آن را به یک مسئله داخلی توصیف کردند.
اما به نظر سیاست اروپاییان (و بالطبع بی بی سی) در هفته های اخیر در حال تغییرات محسوسی بوده است.
برخی از مقامات اروپایی سخنانی در مورد نگرانی خود از برنامه موشکی ایران مطرح کردند و با نزدیکی بیشتری به مواضع ترامپ در قبال برجام زمزمه هایی از بازنگری در این توافق را مطرح کردند، زمزمه هایی که به نظر نشانه ای از تغییر رویکرد اروپا در قبال ایران است.
در این میان شبکه بی بی سی نیز در رویکرد خود نسبت به حوادث ماه گذشته ایران تغییراتی ایجاد کرده است.
این شبکه با بازپخش یکی از برنامه های خود با موضوعیت دخالت خارجی در ایران و مطرح کردن مدلی شبیه مدل لیبی برای ایران سعی کرده است اذهان عمومی را برای فکر کردن به چنین شرایطی آماده سازد
در برنامه پرگار بی بی سی فارسی، طرز فکر و دیدگاه دو چهره اپوزیسیون به نام های مجید محمدی و عبدالکریم لاهیجی نشان داده شد.
ایشان عملا طرح حمله نظامی غرب و آمریکا به ایران را به عنوان یک گزینه مطرح نمودند و از مدل لیبی به صراحت سخن گفتند.
وضعیت لیبی پس از تجاوز نظامی غرب و ناتو بدان بسیار وخیم تر شده است.
لیبی پس از سقوط قذافی لیبی ناامنی است که دهها گروه شبه نظامی در آن رشده کرده اند و در هر منطقه ای هر گروهی برای خود دولت خود مختار تشکیل داده است، داعش هم در این کشور نفوذ پر رنگی دارد و در برخی شهرها عملا اوضاع را در کنترل خود گرفته است.
ناامنی، خشونت، برده داری و نبود قانون از مسائل مهمی است که لیبی را به خود مشغول کرده است.
حال در چنین شرایطی مطرح کردن بحث حمله نظامی به ایران و ایجاد منطقه پرواز ممنوع و پروژه ای به مانند پروژه لیبی در شبکه رسمی دولت بریتانیا مسئله خطرناکی است که نشان از نزدیکی بیشتری رویکرد اروپاییان به ترامپ در مورد ایران است.
telegram.me/kharmagaas