من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii
فلسفه کانت را در مقابل تفکر هایدگر ضروری خوانده بودم، چرا که بهقول آدورنو تفکر هایدگری انسان را اسطورهای میکند
فلسفه کانت را در مقابل تفکر هایدگر ضروری خوانده بودم، چرا که بهقول آدورنو تفکر هایدگری انسان را اسطورهای میکند. تفکر هایدگر کشش به اسطورهسازی دارد. برای ما ایرانیانی که به قولی خودمان نزده میرقصیم و اصلا اسطورهای فکر میکنیم، این نوع تفکر آفت است. اما کانت فیلسوفی است که به ما میگوید چه چیزی را نمیتوان فهمید، یعنی خطی ترسیم میکند و میگوید شما در آن سوی این خط دیگر نه با مظاهر بلکه با ذوات سروکار دارید. از این لحاظ برای ما که ذهنی انتقادی نداریم، میتوان گفت کانت تبلور روشنگری از لحاظ فلسفی است. برای ما که ذهن پرسشگری نداریم، کانت بیش از هایدگر به درد میخورد و ما را به اندیشیدن وامیدارد.
@kharmagaas
داریوش شایگان