من آن خرمگسی هستم که خدا وبال این دولتشهر کرده و تمام روز و همه جا شما را نیش زده و برمی انگیزانم. دیگر به آسانی کسی چون مرانخواهید یافت و از این رو به شما اندرز می دهم که از گرفتن جان من درگذرید. «دفاعیات سقراط» @farhad_ghanbariiiii
فرهاد قنبری:
فرهاد قنبری:
یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از افرادی که مسائل سیاسی کشور را به صورت تخصصی تر دنبال می کنند و دغدعه همزمان منافع ملی و امنیت دارند این است که چرا بدنه اپوزسیون این میزان سطحی، واداده، وابسته، شیفته غرب و ضد ملی است. یا اینکه چرا افرادی مانند مجری کمیک تلویزیون (سید محمد حسینی) یا شاعر جفنگیات(عالی مقام- هالو) یا خواننده فکاهی( شاهین نجفی) و امثالهم در جایگاه بالای اپوزسیون قرار می گیرند؟
واقعیت امر این است که اغلب این افراد دانش سیاسی نداشته و اصولا درک چندانی هم از قواعد حاکم بر روابط بین الملل ندارند. اغلب این افراد بیشتر از آنکه اپوزسیون سیاسی باشند به شرایط اجتماعی کشور معترضند و شاید در این زمینه این میزان سخت گیری بی مورد صورت نگیرد اکثرشان به حاشیه رفته و دیگر حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
بسیاری از افراد پر طرفداری که امروز در تویتر و سایر شبکه های اجتماعی محبوب و پرطرفدارند و اکثرا هم حرف های مضحک و خنده داری در مورد سیاست و منافع ملی می زنند از افرادی هستند که روزی به علت اعتراض به حجاب اجباری، ورزشگاه نرفتن زنان یا مواردی از این قبیل اعتراض کرده و مدتی هم بازداشت شده اند. این افراد پس از آزادی از زندان از شهرت به دست آمده و سوت و کف های که از اطرافیان دریافت می کنند دچار یک توهم دانایی سیاسی می شوند و پس از آن شروع به ارائه نظریات عجیب و غریب در حوزه سیاست خارجی و منافع ملی می کنند.
به عنوان مثال خانمی که در خیابان انقلاب به حجاب اجباری اعتراض کرده و بارداشت می شود یا شخص دیگری که در مقابل ورزشگاه بازداشت می شود از این عامل برای شهرت استفاده کرده و در بدنه جریان اپوزسیون قرار می گیرد و پس از آن خود را محق می داند در مورد تمام مسائل ریز و درشت سیاسی و بین المللی سخنرانی کرده و مطلب بنویسد.
باید توجه داشت معترض اجتماعی بودن با فعال و منتقد سیاسی بودن کاملا متفاوت است و کسی که به ورزشگاه نرفتن خانوم ها معترض است یا از حجاب اجباری شاکی است لزوما نمی تواند تحلیلگر سیاسی باشد و ممکن است در مورد مسائل مهم بین المللی و منافع ملی نظریات عجیب غریب و مضحک ارائه دهد.
جامعه ما اگر بتواند تفکیکی میان معترض اجتماعی و منتقد سیاسی داشته باشد در آن صورت درک به بهتری از منافع ملی خواهد رسید.
در این تفکیک دیگر افرادی مانند شاهین نجفی، مسیح علینژاد، محمد حسینی و بسیاری از فعالین تویتری جایی برای مانورهای سیاسی ضدملی و خطرناک شان نخواهند داشت.
@kharmagaas